Här är cyberhoten 2015

Experter på IT-säkerhetsföretaget Kaspersky Lab har, baserat på utvecklingen under året, sammanfattat vilka cyberhot de tror kommer att utmärka sig under nästa år:

• Attacker mot virtuella betalningssystem, som skulle kunna omfatta nya Apple Pay
  • Attacker mot bankomater
  • Riktade attacker mot banker genom skadliga program som gör det möjligt att stjäla pengar direkt från banken
  • Farliga sårbarheter i gammal kod utnyttjas, i likhet med Heartbleed-buggen – ett hot mot internetinfrastrukturen
  • Attacker mot nätverksskrivare och andra uppkopplade enheter som kan hjälpa en avancerad angripare att infiltrera och röra sig vidare i ett företagsnätverk
  • Skadliga program för OS X som sprids genom torrentfiler och piratprogram
  • De större aktörerna bakom cyberangreppen delas upp i fler mindre grupper som verkar oberoende av varandra

– Vi förväntar oss bland annat fler avancerade attacker mot bankomater under 2015, där riktade skadliga program används för att få tillgång till själva ”hjärnan” hos dessa maskiner. I nästa steg kommer angriparna att ge sig på bankernas egna nätverk och använda den ingången för att manipulera bankomaterna i realtid, kommenterar Alexander Gostev, säkerhetsexpert på Kaspersky Lab.

Mer information om cyberhoten 2015 finns här.

Mediekontakt: Text100, 08-545 514 50, kaspersky@text100.se

• cyberhot
  • 2015
  • säkerhet
  • apple pay
  • bankomat
  • attack

Kaspersky Lab är världens största privatägda leverantör av klientsäkerhetslösningar. Företaget rankas bland världens fyra främsta leverantörer av säkerhetslösningar för klientanvändare*. Kaspersky Lab har under 17 år varit en innovatör inom IT-säkerhet och förser konsumenter, samt små och stora företag, med effektiva digitala säkerhetslösningar. Företaget, med sitt holdingbolag registrerat i Storbritannien, är verksamt i nästan 200 länder och ger skydd åt över 300 miljoner användare över hela världen. Läs mer på
www.kaspersky.se

* Företaget rankades på fjärde plats i IDC:s Worldwide Endpoint Security Revenue by Vendor, 2012. Rankingen publicerades i IDC:s rapport Worldwide IT Security Products 2013-2017 Forecast and 2012 Vendor Shares (IDC #242618, August 2013). Rapporten rangordnar programleverantörer efter försäljningsintäkter från klientsäkerhetslösningar under 2012.