Mathem Express blir Kavall - Tar mathandling online till nästa nivå

Mathem Express blir Kavall - Tar mathandling online till nästa nivå

Kavall tar över stafettpinnen från Mathem Express och blir en självständig start-up, redo att omdefiniera hur vi handlar mat online. Det nya Kavall innefattar en affärsmodell där både dagligvaror och lokala producenters varor erbjuds på plattformen för att möta konsumenternas alla matbehov och preferenser.

"Vår vision på Kavall är att bygga en matbutik online som kommer stödja lokala ekosystem och bana väg för en hållbar framtid. Vi strävar efter att överträffa konsumenternas förväntningar och skapa en marknadsplats som resonerar med våra kunders värderingar och levnadsvanor," säger Erel Sherman, grundare och VD för det nya Kavall, som medför omfattande erfarenhet från ledande roller företag såsom Waze på Google, Spotify och eBay.

Hållbarhet och innovation: Kavall levererar kundens beställningar på e-bikes och använder maskininlärning för att automatisera leveranskedjan. Detta säkerställer färskhet, skalbarhet och minskat avfall.

Omdefinierar bekvämlighet: Kavall skiljer sig från tidigare upplevelser genom att anpassa sina leveranser helt efter kundens behov, och inte tvärtom. Tack vare flexibla leveransalternativ där planering inte alltid är ett måste kan mathandlingen bli något enkelt och betydelsefullt.

Lokala producenter: Genom att inkludera och samarbeta med lokala livsmedelsproducenter strävar Kavall efter att ge kunderna en unik och personlig upplevelse. Målet är att kunden ska kunna handla både sina vanliga dagligvaror men även delikatesser och annat gott från de lokala leverantörerna i sitt kvarter.

Trots att onlinelösningar har varit tillgängliga i över 20 år, handlar de flesta kunder fortfarande sin mat offline. Endast 6 % av matinköpen i Europa är online, och i Sverige 5 %.1 Sedan mars 2024 har Kavall varit en spin-off från Mathem Express med målet att förändra detta.

Med en hyperlokal verksamhetsmodell strävar Kavall efter att stödja lokala leverantörer och skapa en helhetslösning som bemöter konsumenternas alla matbehov. Förutom att leverera till Norrmalm, Kungsholmen, Östermalm och Södermalm, inkluderar Kavalls nya leveransområde nu även Djursholm. Detta är ett steg framåt i åtagandet att erbjuda bekväm och pålitlig matleverans till ännu fler kunder i Stockholm.

För djupare insikt i hur Kavall sätter nya standarder för mathandel online, besök www.kavall.co.

1: McKinsey’s State of Grocery Europe 2024: Signs of Hope, Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex