Kavli Sveriges VD Jonny Mattsson och En Frisk Generations generalsekreterare Janna Hellerup

2,5 miljoner kronor från Kavli till En Frisk Generation

Andelen barn och unga i Sverige som lider av psykisk ohälsa har fördubblats sedan mitten av 80-talet. Att röra på sig och att äta bra är förutsättningar för en god fysisk och psykisk hälsa. Kavli vill stödja En Frisk Generations arbete mot ojämlik hälsa genom att ge barnfamiljer möjlighet till en aktiv gemenskap. Målet är att öka den fysiska aktiviteten och bidra med kunskap om mat i en social gemenskap i närområdet

Kavlis samarbete med En Frisk Generation

Under två år kommer den ideella stiftelsen Kavlifonden (som är helägare av Kavli Sverige) att stödja En frisk Generations arbete med att främja en mer jämlik hälsa med 2,5 miljoner kr. Under projektperioden ska En Frisk Generation anordna hälsofrämjande aktiviteter runt om i Sverige med att bland annat ge kunskap om hälsosam mat.

En Frisk Generation arbetar med hela familjen i fokus genom att arbeta med flera perspektiv. Att röra på sig och att äta bra är förutsättningar för en god fysisk och psykisk hälsa. Genom En Frisk Generations metod stärks familjerelationerna, då barn och föräldrar gör aktiviteter tillsammans, något som många inte prioriterar idag.

- Kavli vill stärka barn och ungas psykiska hälsa genom stödet till En Frisk Generation. Deras kostnadsfria hälsofrämjande aktiviteter, är viktiga för att främja goda livsstilsvanor, som bidrar till välmående hos barn och deras familjer. Det känns fantastiskt för oss att få vara med och bidra till detta projekt, säger Kavlis VD Jonny Mattsson.

En Frisk Generation.

En Frisk Generation är en icke-vinstdrivande, partipolitiskt och religiöst obunden organisation som tillsammans med kommuner, företag och organisationer arbetar för en mer jämlik hälsa för alla

För mer information om projektet, kontakta generalsekreterare Janna Hellerup janna@enfriskgeneration.se