Kavli väljer Falköpings Mejeri  som ny mejeriproducent

Kavli väljer Falköpings Mejeri som ny mejeriproducent

Kavli tecknar ett 10-årigt avtal med Falköpings Mejeri och säkrar därmed utvecklingen av sina mejeriaffärer. Bärry®, Tigers barnyoghurt och Bollnäsfil® kommer från och med maj nästa år att tillverkas av Falköpings Mejeri. Produktionen kommer att ske vid Grådö mejeri i Dalarna.

- Vi är mycket nöjda med att kommit överens med Falköpings Mejeri om ett långsiktigt produktionsavtal för våra mejeriprodukter; Bärry, Tigers och Bollnäsfil,säger Gerhard Bley, VD på Kavli.

- Avtalet med Falköpings Mejeri innebär att vi skapar en stabil grund för vår mejeriaffär, samtidigt som vi får tillgång till kapacitet i produktutveckling och distribution som kommer öka takten i vår tillväxt. Vi upplever också att de grundläggande värderingarna företagen emellan är väldigt lika, vilket är en god grogrund för ett fruktbart samarbete för båda parter, säger Gerhard Bley vidare.

- Vi är glada och stolta över att detta avtal är på plats med Kavli. Det tryggar avsättningen för en viss del av vår invägning under de kommande 10 åren. Kavli äger tre fina varumärken som en gång i tiden utvecklades och producerades vid Grådö mejeri. Det känns lite som att produktionen flyttar hem. Vi ser fram emot det framtida samarbetet med Kavli. säger VD Anders Segerström

För mer information, vänligen kontakta:

Jessica Sehlin, HR & Kommunikationsdirektör

jessica.sehlin@kavli.se

Tlf: 08-727 05 02

Anders Segerström, VD Falköpings Mejeri

anders@falkopingsmejeri.se

Tlf: 0515-72 32 55

Staffan Eklöv, Mejerichef Grådö Mejeri

staffan.eklov@gradomejeri.se

070-2056802

Falköpings Mejeri ägs av 166 mjölkbönder på och omkring Falbygden. Ett 20-tal är anslutna till föreningen KRAV®. På mejeriet Falköping arbetar ca 70 personer med produktion, kvalitetskontroll och administration. Vid Grådö mejeri som är en del av företaget Falköpings mejeri, arbetar ca.45 personer. Mjölken kommer till Grådö mejeri från ca 60 gårdar i närområdet. I koncernen Falköpings mejeri tillverkas färskvaror, ost, mjölkpulver och smör. Omsättningen senaste bokslutet 2017/2018 uppgick till 1,4 miljarder SEK.

O. Kavli AB omsätter 900 miljoner SEK och har ca 225 anställda i Sverige. Tillverkning sker vid våra anläggningar i Älvsjö, Eslöv och Åbo. Företaget marknadsför varumärkena Kavli, Eriks såser och dressingar, Johnny’s®, Hultbergs®, Västerviks senap®, Bärry®, Tigers barnyoghurt, Bollnäsfil®, Perstorp ättika, Planti®, Druvan®, Lyckans Ost® och Graveleijs®.

Vi är en del av Kavli Group som omsätter ca 3,8 miljarder SEK och finns i Norge, Finland, Sverige och England. Kavli Group ägs av en stiftelse vars syfte är att verksamhetens överskott ska gå till välgörande ändamål. Under år 2018 delas 138 miljoner kronor ut från Kavlifonden.