Gå direkt till innehåll

Senaste nyheterna

  • Uttalande från kommunstyrelsens presidium gällande polisanmälan

    Bakgrund: Kommunstyrelsens presidium fattade i december 2025 beslut om att göra en polisanmälan efter att ha fått kännedom om uppgifter kring händelser som ska ha inträffat under 2025.
    Under senhösten 2025 mottog kommunstyrelsens presidium uppgifter om att en politiker i kommunen med stor sannolikhet hade missbrukat sin ställning. Efter att ytterligare information framkommit gjorde presidiet be

    Kävlinge kommunhus i soluppgång
  • Den positiva trenden fortsätter i Näringslivsranking

    Svenskt Näringsliv släppte idag sin årliga ranking över de kommuner i Sverige med bäst företagsklimat och Kävlinge kommun klättrade igen, för andra året i rad. Den här gången från plats 69 i Sverige till landets 44e bästa. - Det syns att vi är på rätt väg, säger Annsofie Thuresson, Kommunstyrelsens ordförande.

    En slingrande grusväg mellan böljande gröna fält i Kävlinge kommun
  • Inbjudan till pressträff efter kommunstyrelsens möte i maj

    Välkommen på pressträff den 15 maj i Kävlinge kommunhus. Vid träffen ges det möjlighet att ställa frågor kring de ärenden som behandlats vid kommunstyrelsens sammanträde den 13 maj.
    Med anledning av att kommunstyrelsens sammanträden inte är öppna för allmänheten bjuder kommunstyrelsens presidium in till pressträff, där det ges möjlighet att ställa frågor om de ärenden som tagits upp vid det sen

    En ordförandeklubba på ett bord.
  • Nu börjar Malmö designer village synas

    Bygget har nått mer än halvvägs, husen växer som svampar ur marken och om bara ett år kommer Malmö designer village att stå klart. I går var det taklagsfest. - Jag hoppas kunna komma hit om ett år och börja handla, sa Annsofie Thuresson.

    Reklambilder för Malmö designer village på ett byggstaket framför nybyggda fasader
  • Självstädande toalett på Tolvåker på plats

    Nu finns en självstädande toalett på plats på Tolvåkers aktivitetsområde. Den är gratis att använda, öppen dygnet runt och har kommit till utan att belasta kommunens budget.

Sociala medier

🏆 TÄVLING: Kävlinge kommuns fulaste gulaste gräsmatta sökes! Är din gräsmatta mer gyllene än grön? Perfekt! Då kan du vara med och tävla om titeln Kävlinge kommuns fulaste gulaste gräsmatta 2026 – och vinna en vattentunna! 💛🌱 👉 Under juni, juli och augusti letar vi efter den gulaste (och kanske fulaste 😉) gräsmattan i kommunen. En brun gräsmatta är faktiskt inget att skämmas för – tvärtom! Den återhämtar sig när regnet kommer, och genom att låta bli att vattna sparar vi vårt dricksvatten till det som verkligen behövs. 📸 Så här tävlar du: • Mejla en bild på din gräsmatta till kommunikation@kavlinge.se. • Eller lägg upp din bild i kommentarsfältet härunder. 🏅 I slutet av sommaren utser vi en vinnare som får en vattentunna – perfekt för att samla regnvatten inför nästa säsong! 💧 Varför gör vi detta? Just nu är det risk för vattenbrist i hela Skåne. Genom att använda vattnet klokt hjälper vi till att säkra tillgången till vårt viktigaste livsmedel – dricksvattnet. Så kan du hjälpa till att spara vatten: 💦 Låt gräsmattan vila – den blir grön igen när regnet kommer. 🚿 Duscha lite kortare stund. 🪥 Stäng av kranen när du borstar tänderna eller tvålar in händerna. 🪣 Samla regnvatten till blommor och krukor. Visa oss din gulaste gräsmatta 👉 Den fulaste gräsmattan kan vara den finaste insatsen! 🌞💛

📚 "Läs högt för barnen tills de flyttar hemifrån." ❤️ Det rådet kommer från barnbibliotekarien Linda Harrisson – och det säger mycket om vilken kraft högläsning har. Den skapar gemenskap och igenkänning, väcker fantasin och öppnar dörrar till nya världar. 👉 I sommar hjälper åtta sommarpraktikanter till att sprida läslust på Kävlinge kommuns fritidshem genom satsningen "Läsa äger". Under tre veckor läser de högt, håller språk- och rörelselekar och inspirerar yngre barn att upptäcka glädjen i böcker. Du kan läsa mer om Läsa äger i Kävlinge kommun bland nyheterna på kavlinge.se. Vi önskar alla våra sommarpraktikanter och fritidsbarn en sommar fylld av fantasi och läsglädje! 🌞📖

⚠️Var mycket försiktig om du ska grilla eller elda! Det är just nu väldigt torrt i vår kommun och vi avråder därför från att göra upp eld i skog och mark. ➡️ Om du ändå väljer att göra upp eld, använd fasta grillplatser som är utformade för att minska risken för brandspridning, exempelvis kommunens iordningsställda grillplatser. ➡️ Om du grillar på egen tomt bör du göra det med en grill på ben eller stativ. Placera grillen på ett jämnt underlag av grus eller sten på behörigt avstånd från brännbart material. ➡️ Ha alltid tillgång till vatten för att kunna släcka elden. Se till att glöden är ordentligt släckt innan du lämnar. 👉 Håll dig uppdaterad om brandrisken i Kävlinge kommun via Räddningstjänsten Syds webbplats: www.rsyd.se/hem-fritid/brand/brandriskprognos/

💧Visste du att våra entreprenörer vattnar kommunens planteringar med renat avloppsvatten? 🚜Här ser du hur en av våra entreprenörer fyller en bevattningstank med renat avloppsvatten från utloppsbrunnen på reningsverket i Kävlinge. Genom att använda det renade vattnet i stället för dricksvatten kan vi hålla våra planteringar vid liv och samtidigt vara rädda om dricksvattnet. 🌻Vi behöver alla hjälpas åt att spara vatten. Om du har möjlighet kan du samla regnvatten och använda det till bevattning. Även vatten som annars skulle gå till spillo, till exempel när du väntar på att duschen ska bli varm eller sköljer grönsaker, kan användas till blommor, tomatplantor och planteringar. 🚿Bor du i lägenhet finns det också enkla sätt att bidra: ta kortare duschar, stäng av kranen när du borstar tänderna eller rakar dig, felanmäl droppande kranar och ställ en kanna vatten i kylskåpet i stället för att spola tills vattnet blir kallt. 💙Tillsammans kan vi använda vattnet smart och hushålla med våra gemensamma resurser.

🌟 Starka skolresultat även i år 👉 höga meritvärden och stabil gymnasiebehörighet! 🌟 När vårterminen nu är avslutad står det klart att eleverna i Kävlinges kommunala skolor återigen levererar goda resultat. Meritvärdet för eleverna i årskurs 9 har ökat jämfört med förra året och andelen elever som når gymnasiebehörighet ligger kvar på en stabilt hög nivå. Även i årskurs 6 är resultaten mycket goda. ➡️ Det genomsnittliga meritvärdet för årskurs 9 är i år 237, jämfört med 234 förra året. ➡️ Cirka 88 procent av eleverna är behöriga till gymnasieskolans nationella program, vilket är i nivå med de två föregående åren. ➡️ Omkring 87 procent av eleverna i årskurs 6 nådde godkända betyg i svenska, engelska, matematik och minst fem ämnen till. ➡️ Sexornas genomsnittliga meritvärdet landade på cirka 248 – i nivå med förra året och bland de högsta resultaten under de senaste sex åren. 💬 "Vi är stolta över våra elever. Bakom resultaten ligger hårt arbete från deras sida och ett långsiktigt fokus i våra skolor, där skickliga och engagerade lärare varje dag gör skillnad för elevernas lärande och utveckling" säger Johan Holmqvist, chef för sektor Utbildning i Kävlinge kommun.

💧 Från och med 1 september får du din VA-faktura varje månad istället för tre gånger per år. 🚿Det innebär mindre och jämnare kostnader över året – och en faktura som bättre kan följa din faktiska vattenförbrukning. 📲 Du som har en digital vattenmätare (blå) ska egentligen inte behöva lämna in manuella avläsningar. Dessa mätare läses av via våra sopbilar varannan vecka. Men tekniken har strulat sedan vi fick nya sopbilar under våren, så vi uppmanar alla att gärna manuella avläsningar en gång per månad och registrera sin förbrukning på Mitt VA. 👍Har du autogiro eller e-faktura behöver du normalt inte göra någonting. Dina uppgifter följer med automatiskt. 👉 Läs mer i nyheten på kavlinge.se.

🎉 Stort grattis till Frida Celind, undersköterska på Ligustern i Furulund, som har utsetts till Årets medarbetare i Kävlinge kommun! 💐Frida överraskades mitt under ett möte när kommundirektör Mikael Persson och sektorchef Leila Misirli klev in med en stor vinstcheck och en bukett blommor. 💡Hon får utmärkelsen för sitt engagemang, sitt lösningsfokuserade arbetssätt och sin vilja att ständigt utveckla verksamheten. Genom sitt arbete har hon bidragit till flera utvecklingsinsatser och inspirerat både kollegor och verksamheten att tänka nytt. – Jag vet inte vad jag ska säga. Det här är verkligen en ära. Tack, sa Frida när hon förstått att det var till henne den stora vinstchecken skulle överlämnas. 💜 Stort grattis, Frida, och tack för ditt stora engagemang!

☀️Idag välkomnar vi sommarpraktikanterna! ☀️ 💡Under årets sommarlov får 171 ungdomar chansen att prova på arbetslivet inom Kävlinge kommuns verksamheter och hos lokala arbetsgivare. Sommarpraktiken ger värdefulla erfarenheter, nya kunskaper och en första inblick i arbetslivet. 💰Som sommarpraktikant är man timavlönad och får en handledare som hjälper till under arbetstiden. Praktiken varar mellan 2 och 4 veckor beroende på arbetsplats och man jobbar 6–8 timmar per dag. 💛 Vi ser fram emot en sommar fylld av engagemang, lärande och nya möten – varmt välkomna till oss! 👋På bilden ser du Nellie som var sommarpraktikant på Kävlinge aktivitetspark förra sommaren. 👉 Läs mer om sommarpraktiken bland nyheterna på kavlinge.se

🎉 Grattis till alla som tagit studenten! När festligheterna är över kanske du undrar hur länge din ungdomsbiljett gäller? Svaret är att du kan fortsätta resa gratis till och med den 30 juni det år du fyller 19 år. 🚉 Alla högstadie- och gymnasieungdomar som är folkbokförda i Kävlinge kommun kan resa gratis på tåg och bussar i hela Skåne. 📅 Ungdomsbiljetten skickas ut inför höstterminen det år du fyller 13 år i månadsskiftet juli/augusti. Sedan gäller den under hela högstadie- och gymnasietiden till den 30 juni det år du fyller 19 år. 💸Tappar du bort ditt resekort så är du välkommen in till kommunhuset i Kävlinge för att köpa ett nytt för 30 kronor (betala med swish eller kort). 👉 Läs mer om ungdomsbiljetten på vår webbplats: https://www.kavlinge.se/barn-och-utbildning/gymnasium/resor-till-och-fran-gymnasieskola

🌟 Kävlinge kommuns omsorgspersonal är stjärnor på att ge personcentrerad vård för personer med diagnosen demenssjukdom. 🌟 Sedan i våras är personalen inom kommunens särskilda boenden, hemtjänst och nattpatrull - mer än 300 medarbetare - stjärnmärkt av Svenskt Demenscentrum 🎉 💬 "Det här handlar om att sätta personen i centrum. Vi vill förstå vad som är viktigt för varje individ och skapa trygghet utifrån den personens behov" förklarar biträdande sektorchef Paulina Hallgren. På varje arbetsplats har några av medarbetarna utbildats till instruktörer av Svenskt Demenscentrum. Därefter har de lett arbetet i sin egen verksamhet genom utbildningsdagar, reflektioner och praktiska utvecklingsuppgifter i arbetsgrupperna. 💬 "Bemötandet är det allra viktigaste. Stjärnmärkt ger oss ett gemensamt språk och en bra gemensam grund att stå på för att skapa framtidens omsorg." 👉 Läs mer om satsningen på Stjärnmärkt bland nyheterna på kavlinge.se.

Kontakter