Medborgarundersökningen genomförs i samarbete med Statistiska centralbyrån, SCB, och Kävlinge kommun hoppas på rekordhög svarsfrekvens.

1200 slumpmässigt utvalda kommuninvånare får unik möjlighet att påverka

Perioden 24-30 augusti kommer 1200 slumpmässigt utvalda kommuninvånare över 18 år att få ett informationsbrev med inloggningsuppgifter till en webbenkät från SCB. Genom att svara på 128 frågor erbjuds de en extra möjlighet att påverka kommunens prioriteringar, ge feedback och tycka till. Resultatet redovisas i början av 2023 och Kävlinge kommun hoppas på rekordstorhög svarsfrekvens.

Några av de områden som undersöks är skola och omsorg, boende och boendemiljö, trygghet i samhället, jämlikhet och
integration samt förtroende. Nyfikna på förra årets resultat kan ta del av dessa samt se hur kommunen förhåller sig i jämförelse med riksgenomsnittet via Jämföraren på kolada.se.

Invånarnas åsikter gjorde skillnad

Resultatet från 2021 års medborgarundersökning visade bland annat på förbättringsbehov vad gäller kommunens information kring hållbarhetsfrågor, inflytande samt bygglovsprocessen. Sedan dess har kommunens webbplats kompletterats med bland annat tips och råd kring hur man lever mer hållbart i vardagen och dialog har förts med bland annat föreningslivet avseende planerna för ett nytt kulturhus i Kävlinge. Projektet med att förbättra bygglovsprocessen är också i full gång och Kävlinge kommun kommer inom kort att berätta mer om förbättringarna som gjorts och vad som ligger på tur.