17-årige Jesper Johansson siktar i den internationella tävlingen Youth League i Tallinn

17-åring från Kävlinge till J-EM i luftgevär

För 11 år sedan såg Jesper Johansson och hans pappa reklam för Kävlinges lokala skytteklubb så de åkte och provade. När Europamästerskapen i luftgevärsskytte avgörs i Tallinn under mars månad kommer 17-åringen från Kävlinge att göra JEM-debut.
- Jag hade EM som mål, men hade inte satt upp det i år utan nästa eller nästnästa, säger han.

Bara två år efter att Jesper Johansson hade testat på skytte för första gången hos Kävlinge sportskytteklubb började han att tävla och märkte snabbt att han hade talang, och att det var roligt att vinna.
- Jag hade testat på både handboll och fotboll men fastnade inte riktigt för det då. Jag började skjuta när jag var väldigt liten och började tävla när jag var åtta. Jag tyckte det var jättekul med tävlingar, och det var kul att jag var bra på det. Det var motiverande när jag var bra på det, det var väldigt roligt, säger 17-åringen från Kävlinge.

Sportskyttegymnasium

Nu går talangen som går på Sportskyttegymnasiet i Sävsjö och har vunnit Junior-SM i både 10 meter luftgevär och 22 kaliber, 50 meter, samt mixed. När Svenska sportskytteförbundet nyligen presenterade den svenska truppen till EM i Estland 5–15 mars tog de ut 3 herr-seniorer, 3 dam-seniorer, 3 herr-juniorer och 3 dam-juniorer och då stod Jesper Johanssons namn med på listan av uttagna.
- Det var jättekul, jag hade en liten känsla att jag skulle gå dit. När jag väl såg det blev jag jättelycklig. Jag hade EM som mål, men hade inte satt upp det i år utan nästa, eller nästnästa, men det är skitkul att jag uppnådde det här målet det här året, säger han.

På EM tävlar Kävlinge-skytten i luftgevär 10 meter både individuellt, 2-manna och i lag. Där skjuter alla 60 skott och de 8 bästa går till final. I finalen åker två ut efter 15 skott tills det är två kvar, då är det så kallad guldfinal:
- Man står och skjuter ett skott vardera, högsta skottet får två poäng och först till 16 poäng vinner. Det är väldigt spännande, man laddar samtidigt på kommando, berättar Jesper Johansson.

Även om den unga skåningen ser EM som en stor möjlighet att skaffa sig erfarenhet till framtida mästerskap ser han möjligheten att ta sig till topp åtta och få skjuta en final.
- Jag kanske inte har så jättestor chans att vinna för det finns många som är jätteduktiga, men om jag skulle skjuta väldigt bra är det inte omöjligt att jag går till final. Men då ska det gå jättebra, säger han.

Allt började i Kävlinge

Riksidrottsgymnasium, internationella tävlingar i Sverige och Europa, Junior-EM i Estland; allting började med ett prova-på-tillfälle i skyttehallen vid Korsbackahallen i Kävlinge.
- Jag har så mycket minnen från när jag började skjuta. Jag har sett hela skyttelokalen, hur den har ändrats. Så har man sett många skyttar komma och gå, lärt känna alla, blivit nära kompisar med dem. Folket och skyttarna är väldigt trevliga, och bra att snacka med. De har bra tränare, Fredrik Löfvander som är ordförande var väldigt duktig när han var yngre. Han har tagit guld på SM när han var yngre, säger Jesper Johansson.

5–15 mars är Jesper Johansson från Kävlinge i Tallinn och tävlar om EM-medaljer samtidigt som 17-åringen samlar på sig erfarenheter som han kommer ha nytta av i sin fortsatta satsning mot senior-EM, VM och framtida framgångar.
- Det kommer vara nervöst men det kommer ju vara skitkul. Det kommer vara mycket erfarenheter, säger han.