Barsebäckstrand är en naturstrand väl värd ett besök, oavsett ålder. Foto: Elisabeth Axelsson

Aktiviteter och strandhäng för alla åldrar vid Barsebäckstrand

Barsebäckstrand är en liten pärla utmed den skånska västkusten. Stranden består av en sandstrand och stora, generösa gräsytor. Här finns också en 70 meter lång brygga ut i havet. Men Barsebäckstrand erbjuder mer än sol och bad - här finns något för alla.

Vill du ha det tyst omkring dig gör du rätt i att inte placera handduken eller picknickfilten på gröningen precis intill Piratlekplatsen. Här leker små barn bokstavligen rövare och älskar varje sekund av det. Ett skepp har blivit strandsatt, men lekfulla pirater kan dingla ned från lina, kika ut mot havet, gunga, klättra och åka karusell.

Argh! Se upp för vilda pirater!

Bollsport på sand

Om inte piratlekplatsen lockar men du ändå vill hålla till på det torra, kan du använda beachplanen intill lekplatsen till strandfotboll eller beachvolley. Sommartid brukar fritidsgårdarnas flexibla verksamhet komma förbi Barsebäckstrand med sin minibuss lastad med skojigheter, vilket uppskattas av barn i åldern 10-18 år. Kanske att det finns en fotboll eller volleyboll som ni kan låna här?

Äventyr till havs

Föredrar du vattnets svalka, finns en badflotte för de minsta intill bryggan och stranden. Här är vattnet grunt och flotten fullt synligt från stranden. Simkunniga barn, ungdomar och vuxna kan dessutom simma ut till Draken, badflotten längre ut till havs. Har du våtdräkt, kondition och simvana kan du från och med sommaren 2022 också prova på havssimbanan! På med våtdräkten, hoppa i och följ flytbojarna på en ordentlig simtur till havs!!

Numera finns också en badflotte för de minsta intill bryggan med god sikt från sandstranden.

Service på plats

Missa inte grillplatsen mellan beachplanen och piratlekplatsen. Glöm inte att hålla koll på vad som gäller angående eldning i kommunen innan du tänder grillen och slänger på hamburgarna.

Vill man slippa ta med picknick, finns enklare förtäring, dryck och glass i Strandpaviljongen som har öppet under högsäsong. Intill parkerings- och busshållplatsen för linje 124 finns också Badhotellet med stor uteservering med härlig utsikt över havet. Här kan besökare äta lunch och middag på lokala råvaror. Vill du vara säker på att få plats, kan det vara bra att boka bord.

Mellan Strandpaviljongen och beachplanen finns toaletter och skötrum för allas bekvämlighet.

Fyll på vattenflaskan eller gå på toaletten då nöden kräver det.