Kaptenens park invigdes idag med lek, dans och glass

Barnen gav Kaptenens park godkänt

Ett fyrtio-tal barn var med och invigde Kaptenens park i centrala Kävlinge idag, med lek, dans och glass.
- De tycker att det är superkul, studsmattan är en favorit, säger Sofie Gunnarsson, förskolelärare på Stationsstadens förskola.

Stationsstaden är en ny stadsdel i centrala Kävlinge. Precis bredvid stationen byggs det bostäder för ungefär 3000 personer, det nya kommunhuset ligger här och hela kommunens badhus: Harjagersbadet öppnar i höst. Idag invigdes också parken som ska binda samman hela stadsdelen: Kaptenens park.
- Vi har velat skapa en plats för alla, säger Annsofie Thuresson, kommunstyrelsens ordförande i Kävlinge kommun som invigde parken idag.

Den stora parken, där lummig grönska kommer omge det växande gräset, har: en scen, sittplatser, insektshotell, grillplatser, boulebana, bouldering block, hängmattor och en stor lekplats.
- Vi har gått förbi här och hållit koll på bygget och nu är det äntligen färdigt, säger Sofie Gunnarsson, förskolelärare på Stationsstadens förskola.

Ett 40-tal barn från både Stationstadens- och Korsbackas förskola invigde parken genom att testa lekplatsen, dansa med Annsofie Thuresson på scenen och äta glass som det närliggande Coop bjöd på.
- Barnen tycker att det här är jättekul, studsmattan är en favorit. Vi kommer nog gå hit och ha mycket aktiviteter och undervisning, det är perfekt säger Sofie Gunnarsson och fortsätter:
- Det här kommer bli en mötesplats för området och framför allt barnen. Vi har många nyinflyttade barn som bor här omkring och de kommer träffas här, säger hon.