Break dance med Freestyle Phanatix

Beatbox och Breakdance i Hofterup

Treorna på Skönadalsskolan i Hofterup har testat på att dansa Breakdance och lära sig att göra musik med munnen tillsammans med Freestyle Phanatix i projektet Skapande skola.
- De har tyckt att det var kul, säger läraren Helena Mannfolk.

-Det blir ett uttrycksmedel. Man kan uttrycka sig på olika sätt, man kan inte bara prata och skriva, man kan också uttrycka sig genom musik och dans. Det blir mer påtagligt såhär, säger Helena Mannfolk på Skönadalsskolan i Hofterup.

En stor del av projektet Skapande skola, som Kävlinge kommun fått medel från Statens kulturråd för sedan 2008, är att ge skolbarn från förskoleklass upp till högstadiet nya perspektiv och hitta nya uttrycksformer. Förra terminen var det bland annat graffitti-målning för sjundeklassare på Tolvåkerskolan i Löddeköpinge.

Freestyle Phanatix

I år var en delarna i projektet att gruppen Freestyle Phanatix kom till Skönadalsskolan i Hofterup och lärde ut Breakdance och Beatbox.
- Först i mina klass var det ”Break it” som han kallade det. Han visade och imponerade stort, sen lärde han ut lite enkla rörelser och grundsteg. Sen visade han hur man kunde sätta ihop allting så man kunde dansa på ett kalas eller en fest. Då kunde eleverna visa vad de hade lärt sig, det var några som vågade. Det fungerade jättebra, berättar Helena Mannfolk, lärare.

Efter det var det dags för Beatboxing för treorna i Hofterup. Även där var eleverna imponerade över vad läraren kunde.
- Han var väldigt duktig på det han framförde. Han berättade också hur mycket han hade tränat, att det inte är så att man gör det en halvtimme och sedan är man experter. Utan hur mycket muskler som krävs i munnen, säger Helena Mannfolk.

Våga dansa

Tillsammans gjorde de sedan en låt med enkla beatbox-ljud och sång. En annorlunda, uppskattat, sätt att bedriva undervisning i skolan.
- De har tyckt att det var kul. De var stolta att de kunde göra det här. Framförallt de som vågade ställa upp och dansa, det var inte precis som han gjorde men de blev väldigt stolta. Man är stolt över det man har gjort. De blev inspirerade, säger Helena Mannfolk.

Läraren menar att det är nyttigt för barnen att få sådana här, nya, infallsvinklar. Inom Skapande skola har barn i Kävlinge kommun fått uppleva författarträffar, beatbox, technoslöjd och mycket annat de senaste 13 åren. Det är mycket skapande, kreativitet och ny kultur som barnen har fått uppleva.
- Det kommer många till gagn, man kan testa på graffti eller den här sortens dans och de får se att: det finns faktiskt. Att man kan se det. Att det är en kulturform, säger hon.