Bli en mästare på att leva hållbart - ansök till höstens utmaning

Bli en mästare på att leva hållbart - ansök till höstens utmaning

Har du en slumrande miljöhjälte inom dig? Ansök till Minimeringsmästarna - en utmaning för hushåll som vill minska på onödiga saker, utgifter, stress och klimatavtryck. Under nio månader får deltagarna inspiration till hur de kan leva mer hållbart och samtidigt utmana både sig själv och andra hushåll.

Minimeringsmästarna arrangeras av Sysav i Kävlinge, Lomma och Svedala kommun. Utmaningen startar i september och pågår i nio månader. Under perioden erbjuds hushållen att delta i fyra olika tematräffar där man inspireras och lär sig om respektive tema. Utifrån dessa teman ska deltagarna sedan genomföra olika utmaningar, så som att testa second hand eller laga mat på rester, och samtidigt sprida sina erfarenheter via sociala medier.

Hela projektet fokuserar på vilka möjligheter som finns med en hållbar livsstil, snarare än vad man inte får göra. Det ska kännas roligt och enkelt att minska på sitt avfall.

- Minimeringsmästarna är en rolig utmaning som vill inspirera till en mer hållbar livsstil. Under nio månader får deltagarna inspiration, tips och vägledning för att bli den där miljöhjälten som man kanske funderat på att bli, men inte riktigt prioriterat, säger Henrik Sova Christmar, projektledare på Sysav.

Ansök till Minimeringsmästarna

Har du en slumrande miljöhjälte inom dig? Alla typer av hushåll kan söka till Minimeringsmästarna - ensamhushåll, familjer, kollektiv eller par.

Läs mer om utmaningen och ansöka via sidan Minimeringsmästarna senast den 11 augusti >