Visionsbild över de nya bostäderna i den södra delen av planområdet, sett från Karabyvägen. Illustration: GBJ Bygg.

Detaljplan för Tallgården ute på samråd – tyck till fram till 10 december

Planförslaget för Tallgården i Dösjebro är ute på samråd, vilket betyder att du har möjlighet att tycka till om förslaget. Senast den 10 december behöver vi dina synpunkter.

Mitt i Dösjebro ligger fastigheten Karlslund 1.11, i dagligt tal kallad Tallgården. Fram till januari 2022 var det ett särskilt boende på tomten. Nu finns ett planförslag för fastigheten för att förtäta och komplettera med flerbostadshus i samma stil.

Kulturhistoriskt värde

Tallgården byggdes 1926 och har idag ljust putsade fasader och ett högrest tak i lertegel. Planförslaget tar fasta på platsens kulturhistoriska värde. Den äldre delen av Tallgården anses värd att bevara och planen säkerställer att byggnaden inte får rivas.

Framför och bakom befintlig byggnad föreslås att nya bostäder, i samma stil och karaktär som huvudbyggnaden, byggs. Mot Karabyvägen fortsätter idag trädgården som skapar en markant entré till fastigheten. Entrén anses vara en stor tillgång för platsen och släppet mellan husen betraktas som viktigt att bevara.

Läs mer och lämna synpunkter

Du hittar hela planförslaget för Tallgården på vår webbplats

Vill du lämna synpunkter på förslaget gör du det enklast via vår e-tjänst Yttrande detaljplan

Du kan även lämna dina synpunkter via mejl till planutskottet@kavlinge.se.

Senast den 10 december behöver vi dina synpunkter.

Kontaktperson:

Matilda Bolin, Planarkitekt, Strategiska enheten, Kävlinge kommun