Den 12 december invigs Lommabanan och Furulund station med pompa och ståt - digitalt. Följ med på den digitala invigningsresan som bland annat bjuder på historiska tillbakablickar, bandklippning och musik med operasångaren Rickard Söderberg.

Digitalt invigningståg för Lommabanan

Den 12 december invigs Lommabanan och Furulund station med ett digitalt invigningståg. Det blir tal, bandklippning, historiska tillbakablick, röster från invånare och fantastiska toner av operasångaren Rickard Söderberg. Häng med!

- Vi bjuder in till ett digitalt invigningståg istället för det som initialt var tänkt som en folkfest på plats. Medtanke på coronapandemin känns det helt rätt att inte genomföra en fysisk invigning. Det är viktigt att vi som organisation är ett gott föredöme, att vi tar ansvar och inte bjuder in till sammanhang som samlar folk i onödan. När pandemin är över ser vi fram emot att nyttja Lommabana som ger oss ännu bättre möjligheter till att resa smidigt och klimatsmart, säger Pia Almström, kommunstyrelsens ordförande.

Åk med på invigningståget – 12 december

Följ med oss på invigningsresan Kävlinge station - Malmö C, med bandklippning och tal, röster från invånare, historisk tillbakablick och inte minst musik som försmak av närheten till storstadens kulturliv.

När: 12 december klockan 11
Plats: kavlinge.se/live och kommunens sociala medier
Filmen kommer även finns tillgänglig efter den 12 december.

Den 13 december är det trafikstart för persontrafik på Lommabanan - en viktig milstolpe för kommunen och utvecklingen av pendlingstrafiken i hela västra Skåne.

• Fler avgångar mellan Kävlinge-Malmö
  • Ny station i Furulund
  • Ett persontåg i timmen i vardera riktningen. Halvtimmestrafik under rusningstid.
  • Kävlinge-Malmö C på cirka 22 min

Läs mer om Lommabana och Furulund station.

Porträttbild på artisten Rickard Söderberg

Under invigningsresan bjuder operasångaren Rickard Söderberg på fantastiska toner som en försmak på vad Lommabanan har att erbjuda. Nu kommer våra invånare ytterligare en räls närmare storstadslivets puls och utbud. Foto: Åsa Sjöström.

Arkivbild från Kävlinge station. Uppklädda herrar står utanför Kävlinge stationshus
Från bondby till industriort - från järnvägsknut till pendlingskommun. Järnvägen har haft stor betydelse för Kävlinge kommuns utveckling. Till en början var järnvägen en förutsättning för fortsatt industrialisering, och efterhand i skapandet av en attraktiv boendekommun.
Nya skylten på Furulund stations perrong.
En ny tågstation har byggts i Furulund och blir kommunens tredje pågatågstation. Från den 13 december kan furulundsborna ta sig från Bantorget till Malmö C på cirka 20 min.

Annorlunda tid för resenärer

Kollektivtrafiken är en självklar del av resandet i ett hållbart samhälle, men just nu är det en annorlunda tid för resenärer. Tack för att du följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer när du reser - res bara om du måste och undvik resor i rusningstrafik!