Återvinning som gör skillnad. Marcus är en av deltagarna på dagliga verksamheten Trähästen i Kävlinge som arbetar med att göra rent inlämnade värmeljuskoppar. Metallen återvinns och intäkterna används till att göra proteser till människor i Thailand.

Dina värmeljus kan bli proteser

Sedan hösten 2016 har den dagliga verksamheten Trähästen i Kävlinge samlat in utbrunna värmeljus. De tomma värmeljuskopparna skapar sysselsättning för personer med funktionsnedsättning och bidrar samtidigt till en bättre miljö.

– Vi arbetar med att ta bort stearin och vekeshållare från värmeljuskopparna, för att sedan platta till dem och lämna in till metallåtervinning, säger Catharina Andersson, arbetskonsulent.

Intäkterna från metallåtervinningen går till inköp av återvunnen aluminium i Thailand. Där används metallen för att tillverka ben- och armproteser till fattiga människor.

– Även om huvudsyftet är att sysselsätta våra deltagare i daglig verksamhet är det roligt att de också kan bidra till att hjälpa andra med funktionsnedsättning, säger Catharina Andersson.

Här kan du lämna in dina värmeljuskoppar:

• Bibliotekscaféet
  • Kävlinge församling
  • Löddebygdens församling
  • Nordic Wellness, Kävlinge

Just nu är platser för inlämning av värmeljus färre än vanligt på grund av coronapandemin.

Återvinning gör skillnad

Att återvinna aluminium har stor betydelse för miljön då det går åt cirka 95 procent mer energi vid tillverkning av nytt aluminium jämfört med att återvinna metallen. I Thailand är aluminium en viktig komponent i tillverkningen av arm- och benproteser. Priset för metallen är dock högt, vilket gör det svårt för den fattiga befolkningen att köpa sitt hjälpmedel. Här kan de insamlade värmeljuskopparna från Kävlinge göra skillnad. Likande projekt pågår i kommuner i hela landet, bland annat i Eslöv och Hörby.