Vad kan man som privatperson göra för att minska sin klimatpåverkan? Kävlinge kommun har skapat en sida med hållbarhetstips.

Efter medborgarundersökningen: Här finns tips för att leva mer hållbart

I SCB:s medborgarundersökning som genomfördes under hösten 2021 framkom det bland annat att 98 procent tycker att Kävlinge kommun är en mycket eller ganska bra plats att bo och leva på. Men det finns naturligtvis också flera förbättringsområden, bland annat inom jämställdhet och integration, kultur och nöjesliv samt hållbarhet.

- Kävlinge kommun har som mål är att bli Skånes bästa boendekommun. SCB:s medborgarundersökning är därför ett viktigt verktyg för oss att mäta vad invånarna tycker. Steg för steg jobbar vi vidare med att förbättra oss, säger Pärnilla Ahnfors Lindstrand, kvalitetschef på Kävlinge kommun.

SCB:s medborgarundersökning för 2021 visade bland annat att invånarna i Kävlinge kommun saknar information om vad man som privatperson kan göra för att minska sin klimatpåverkan. Det vill vi naturligtvis råda bot på och nu finns en sida på kommunens webbplats med inspirerande tips för ett hållbart liv.

På sidan Så lever du mer hållbart har vi samlat massor med tips om konsumtion, om vad man ska tänka på i trädgården, vid renoveringen eller när man städar och tvättar. Visste du exempelvis att kläder som behandlats med bakteriedödande medel innehåller miljöfarliga ämnen? Eller att Kävlinge kommun har mjukt vatten och därför räcker det att tvätta med den lägsta dosen tvättmedel? Eller att en gammal plastmatta som du rivit ut ska sorteras som farligt avfall?

- Att uppdatera webben med hållbara tips var en uppgift som var lätt att åtgärda men som samtidigt har stort värde för medborgarna. I jämförelse med rikssnittet låg vi nästan 10 procent under övriga kommuner på just den frågan. Vi hoppas kunna fylla på med fler tips efter hand med hjälp från invånarna själva, säger Marie Pettersson, utvecklingsledare och hållbarhetsstrateg på Kävlinge kommun.

Här hittar du sidan med tips för en hållbar vardag: kavlinge.se/hallbarvardag