Ett ljus av igenkänning hos publiken då konserten avrundades med ”Den blomstertid nu kommer”.

En strimma hopp och massvis med musik då Kulturskolan gästade Tallgårdens äldreboende i Dösjebro

Färdigvaccinerade på det somatiska boendet Tallgården i Dösjebro tog emot Kulturskolans elever på en privat konsert härom dagen. Konserten uppskattades innerligt – inte minst av eleverna som sett fram emot möjligheten att återigen sprida glädje med sitt musicerande.

Det har väl inte undgått någon att de små sakerna som vi tog för givet blivit desto mer värdefulla sedan covid-19 gjorde entré 2020. Det gäller inte minst våra äldre och personalen på våra äldreboenden som tappert och tålmodigt tagit sig igenom 2020 i väntan på vaccin och möjligheten att återigen kunna känna en strimma hopp och avnjuta den livskvalité som besök och underhållning bär med sig.

Det var därför med extra stor glädje som Kulturskolans stråk- och pianoelever häromdagen gästade Tallgårdens äldreboende i Dösjebro för en privat konsert för personal och boende. För eleverna var det dessutom den första konserten med publik för året och spelglädjen var på topp när det bjöds på allt från klassiska stycken till Beatles – något uppskattades extra mycket av en äldre herre som ropade BRAVO! och applåderade innerligt efter varje musikstycke.

-Tyvärr så har alla våra äldre på Tallgården lite minnesluckor. Men de är alltid tacksamma och glada då vi har någon slags underhållning. De njuter, i stunden, berättar enhetschef Pia Throedsson.

Och visst tyckte vi oss kunna se ett ljus av igenkänning hos publiken då konserten avrundades med vackra och stillsamma ”Den blomstertid nu kommer”.