Trygghetsmätningar samt fysiska och digitala trygghetsvandringar ingår i det brottsförebyggande arbetet som sker i Kävlinge kommun.

Förbättrat trygghetsindex i år igen för Kävlinge kommun

Nu har resultatet för 2022 i polisens och kommunernas årliga trygghetsmätning sammanställts. Resultatet för Kävlinge kommun visar en fortsatt förbättring i trygghetsindex, en minskning från 1.56 till 1.43 på en sexgradig skala (där ett lägre värde är bättre än ett högt). Sedan 2016, då kommunen låg på 1.94 har vi sett en tydlig förbättring varje år.

Lokalpolisområde (LPO) Kävlinge består av kommunerna Kävlinge, Lomma, Staffanstorp och Burlöv. Årets mätresultat för Kävlinge kommun visar på ett trygghetsvärde som ligger ganska nära varandra för de östra och västra delarna av kommunen. I de västra delarna är det framför allt buskörning med mopeder och höga hastigheter som sticker ut.

- Vi kommer att tillsammans med kommunen se vad vi kan göra för att komma till rätta med just denna problematik och öka trygghetskänslan till nästa år, säger tillförordnad kommunpolis Christer Stålhandske.

Låg oro för att utsättas för brott

Under avsnittet ”Konkret känsla av otrygghet” som bland annat innefattar variabeln ”Trygg ute ensam sen kväll” får de östra delarna av kommunen, likt tidigare år, ett högre värde än de västra delarna. Det råder alltså en något högre otrygghet i de östra delarna, där Kävlinge tätort ingår. ”Utsatthet för brott” och ”Oro för att utsättas för brott” är fortsatt lågt i kommunen.

Det brottsförebyggande arbetet präglas av en mycket god samverkan med flera aktörer, såsom polisen, kommunala företrädare, det privata näringslivet samt inte minst en uppmärksam allmänhet som ofta kommer in med tips och iakttagelser. Kävlinge kommun arbetar även tillsammans med polisen med digitala trygghetsvandringar som genomförs emellanåt där allmänheten får möjlighet att peka ut specifika platser i kommunen som upplevs som otrygga.

Fler brottsförebyggande åtgärder nästa år

- Ambitionen är att vår goda samverkan ska utvecklas ytterligare under 2023. Undersökningen är ett av flera underlag vi använder för att välja vilka åtgärder vi inom vår samverkan behöver ta till för att utveckla vårt brottförebyggande och trygghetsskapande arbete i kommunen, säger Charlotte Malmborg som är säkerhetssamordnare i Kävlinge kommun.

Det var i augusti som polisen skickade ut enkäter via e-post till cirka 600 slumpmässigt utvalda kommuninvånare. Det är resultatet av dessa svar som man nu sammanställt och som resulterat i ett trygghetsindex mellan 0 och 6, där ett lägre värde innebär en upplevd tryggare miljö än ett högt värde.

Den fullständiga rapporten om hela LPO Kävlinge hittar du på Polisens webbplats.