Föreningar som vill ordna aktiviteter för att främja psykisk hälsa hos seniorer kan ansöka om ett tillfälligt riktat föreningsstöd.

Föreningsstöd ska främja psykisk hälsa hos seniorer

Omsorgsnämnden i Kävlinge kommun har beslutat att införa ett tillfälligt riktat föreningsstöd för att främja psykisk hälsa hos personer över 65 år. Syftet med föreningsstödet är att under 2022 möjliggöra aktiviteter för att bland annat bryta isolering hos seniorer.

Föreningar ansöker om föreningsstödet via ett formulär senast den 29 april. Varje förening kan ansöka om stöd till flera aktiviteter, men maxbeloppet för varje aktivitet är 5000 kronor. Aktiviteten som stödet avser ska genomföras senast den 31 december 2022.

Alla föreningar som är aktiva i kommunen kan söka detta bidrag, inte enbart pensionärsföreningar eller LSS-föreningar. Ansökan ska bland annat innehålla en beskrivning av aktiviteten med en motivering hur den främjar psykisk hälsa för seniorer samt vilken summa man ansöker om.

Beviljade föreningar kommer att bli kontaktade senast den 27 maj 2022 av Hälsofrämjande enheten, som också bistår föreningarna med marknadsförings- och anmälningshjälp för beviljade aktiviteter.

Vid frågor om föreningsstödet kontakta Hälsofrämjande enheten via e-post: halsoframjande.enhetenKAV@kavlinge.se

Länk till ansökningsformulär