Fyra Kävlinge-klubbar samarbetar med sommarläger

Fyra Kävlinge-klubbar samarbetar med sommarläger

Kävlinge golfklubb, Kävlinge handbollsklubb, Ljungvalla tennis och Kävlinge Harrie Fotbollsförening samarbetar med ett sommarläger: ”Sports and fun”, där barn och ungdomar får testa på fyra sporter på fyra dagar.
- Dels för att få ungdomar att röra på sig, och dels för att rekrytera till våra respektive klubbar, säger Rickard Månsson på Kävlinge GK och en av grundarna.

För fyra år sedan bestämde sig de fyra Kävlinge-klubbarna att samarbeta för att försöka få barn och ungdomar i kommunen att röra på sig och testa nya idrotter. Redan första året var det 120 barn som var med under en vecka och sedan dess har det fortsatt och utvecklats.
- Allt fungerade väldigt bra, och man fick väldigt mycket tillbaka som ledare. Vi fick mycket feedback från föräldrar som tycker det var fantastiskt, säger Rickard Månsson.

För barn födda mellan 2013 och 2016 finns det fortfarande platser kvar till årets läger som är vecka 32: 7–10 augusti, anmälan sker på https://sportsandfun.se/. Sista anmälningsdag är 15 juni.
- Förhoppningsvis fastnar någon för någon idrott, säger Rickard Månsson.

Får skjuts

Rent praktiskt lämnar föräldrarna sina barn på Korsbackas parkering på morgonen. Sedan skjutsas barnen runt med taxi-bussar till de olika föreningarnas aktiviteter. Spelar man t.ex. tennis på förmiddagen kan man spela Handboll på eftermiddagen.
- Det är fyra heldagar med mat och fika, säger Rickard Månsson.

Testa nytt

Kävlinge kommun och KKB är med och sponsrar sommarlägret som också tar emot en del barn som egentligen inte har ekonomisk möjlighet att delta.
- Där är ju barn som verkligen står långt ifrån idrotten. Fotboll har de kanske sparkat på gården, men handboll, tennis och golf kanske de inte ens ha tänkt på. De är superentusiastiska och tycker det är roligt. Det här kanske kan leda in dem i livslångt idrottande i stället för något annat bus, säger Rickard Månsson och fortsätter:
- Att komma ut på en golfbana är inte självklart om man inte har det i släkt eller vänner. Vi har haft barn som lagt sig på greenen och undrat om det var riktigt gräs, skrattar han.

Sommarjobb

Förutom att sommarlägret skapar möjligheter till rörelse bland barnen skapar det sommarjobbstillfällen för ett trettio-tal ungdomar som fungerar som ledare under Sports and fun.
- Det är också ett mervärde. De får lära sig att ta ansvar och visa upp sin sport, säger Rickard Månsson.