Linnea Gustafsson, 25 år från Hofterup, fick 23 650 kr i stipendium förra året.

Gör som Linnea! Sök stipendium för studenter nu!

Nu har ansökningen till 2021 års stipendier från Nils Andréassons minnesfond öppnat. 16 stipendier, och nästan 524 000 kronor, väntar på att fördelas till meriterade studenter från Kävlinge kommun. Förra året var Linnea Gustafsson en av stipendiaterna.

När den före detta fartygselektrikern Nils Andréasson dog, testamenterade han en välfylld aktieportföljd till Kävlinge kommun för att stimulera vissa grupper av studerande från sin hembygd, främst från Stävie-Lackalänga.

Linnea Gustafsson, 25 år från Hofterup, pluggade till civilingenjör inom Bioteknik på Lunds universitet och blev klar i våras. Hon fick 23 650 kr i stipendium förra året.

Jag har haft väldigt stor nytta av stipendiet! Först och främst investerade jag i ett ordentligt hemmakontor med skrivbord, stationär dator, större skärm och skrivbordslampa för att kunna sitta hemma och studera mer hållbart nu under coronapandemin när all undervisning varit på distans. Sen köpte jag också nya glasögon och en del kursmaterial som jag kommer kunna använda i mitt nya jobb.

Stipendierna delas ut till studerande som:

• Visat god kamratanda och berömvärd flit.
  • Efter genomgången grundskola följer fortsatt utbildning dels inom lantbruk, trädgårdsnäring eller medicin, dels utbildning vid lärarhögskola, tandläkarhögskola eller teknisk högskola samt till kvinnliga sjuksköterskestuderande.

Studerande från Kävlinge kommun som uppfyller kraven är välkomna att ansöka. Sökanden som är födda och uppväxta i Stävie eller Lackalänga församlingar har företräde.

Stipendiesumman för år 2021 fördelas på:

• 1 st stipendium på 95 200 kr
  • 3 st stipendier på 47 600 kr
  • 12 st stipendier på 23 800 kr

Sista ansökningsdag är 10 oktober 2021 via Kävlinge kommuns e-tjänst som du hittar på länken nedan.

Om Nils Andréassons minnesfond:

Sedan år 2004 har Kävlinge kommun varje år delat ut stipendier från Stiftelsen Nils Andréassons minnesfond. Läs mer om kommunpriser och stipendier här: www.kavlinge.se/stipendier

Om Nils Andréasson:

Nils Andréasson föddes i en småbrukarfamilj på en liten gård mellan Stävie och Fjelie. Efter att han utbildat sig till fartygselektriker på Kockums i Malmö var han sin arbetsplats trogen under hela sitt yrkesverksamma liv.

I liten skala började Nils tidigt intressera sig för handel med aktie- och värdepapper, som med tiden kom att ge honom en förmögenhet. När han avled testamenterade han en aktieportfölj till Kävlinge kommun för att stimulera vissa grupper av studerande från i sin hembygd.