Helene Lagerstam, arbetslagsledare för Lärcentrum SFI, var den som fick ta emot prischecken och diplomet för kretsloppspriset 2023.

Grattis Kävlinge Lärcentrum SFI – vinnare av Kretsloppspriset 2023!

Kävlinge kommun har tillsammans med nio andra kommuner och Sysav tagit fram en gemensam kretsloppsplan. Kretsloppspriset är en del i denna plan och en hedersutmärkelse och en ekonomisk uppmuntran till att fortsatta arbeta för en hållbar utveckling.

Syftet med kretsloppspriset är att sprida kunskap och inspirera till en hållbar resursanvändning där avfall förebyggs, material och produkter stannar i kretsloppet och det avfall som ändå uppstår ses som en resurs.

Lärcentrum SFI får kretsloppspriset 2023 för sitt arbete med att organisera cirkulära klädbytardagar som minskar avfallet och behovet av nyproduktion samtidigt som det främjar gemenskap och engagemang bland många. Deras initiativ är ett viktigt bidrag till samhället och miljön och förtjänar att uppmärksammas för den positiva påverkan det haft.

- Det känns förstås väldigt kul att vinna detta pris. Vi ville göra något som involverade eleverna och samtidigt tog tillvara deras bakgrund, säger Helene Lagerstam arbetslagsledare SFI.

Prischeck, diplom och tårtkalas

På plats för att dela ut priset var Mikael Persson, kommundirektör, Annsofie Thuresson, kommunstyrelsens ordförande, Johan Douglies, ordförande i Arbetslivs- och fritidsnämnden samt Carina Eklund från Sysav. Det blev en festlig tillställning när skolledningen och de involverade lärarna bjöds på stort tårtkalas dagen till ära.

- Det är klart man är stolt en sån här festlig dag. I varje arbetslag finns utrymme för egna idéer vilket ju verkligen varit utvecklande för både elever och lärare i detta fallet, säger Jonas Gustafsson Jonsson, rektor på Kävlinge Lärcentrum.

- Det var roligt att både kunna lämna in och shoppa ”nya” kläder som var unika och kom från flera olika kulturer. Vi handlade med biljetter så upplägget var helt kontantfritt, avslutar Helene.

Snart dags för kretsloppspriset 2024

Förra året gick priset till Tolvåkers förskola och Brynstenens förskola för bytesskåpet TaGe.

Redan i november kommer en ny chans att hylla nya kretsloppsstjärnor. Då kommer kretsloppspriset för 2024 att delas ut.

Läs mer om kretsloppsplanen på www.kretsloppsplanen.se där du kan nominera till kretsloppspriset 2024 redan nu.