Grattis till vinnarna av Miljöpriset, Kulturmiljöpriset och priset för ökad trygghet och tolerans!

Stort grattis till Aaron Nilsson som får Miljöpriset, till Ann Örtenholm Persson som tilldelas Priset för ökad trygghet och tolerans och till Bo Arvidsson och Agne Andersson som får motta Kulturmiljöpriset.

Vinnare av Kävlinge kommuns Kulturpris, Kulturmiljöpris samt priset för ökad trygghet och tolerans har nu utsetts. Priserna delas ut vid nationaldagsfirandet den 6 juni.

Kävlinge kommuns Miljöpris delas ut dels för särskilt uppmärksammade insatser inom miljövårdande områden och dels för aktivt engagerat arbete inom miljövården. Kulturmiljöpriset delas ut för värdefulla och för kommunen positiva och utvecklande insatser inom området. Priset för ökad trygghet och tolerans delas ut för att uppmärksamma insatser gjorda med avsikt att öka tryggheten och toleransen inom Kävlinge kommun. Priset syftar till att visa kommunens uppskattning över arbete som på ett inspirerande sätt bidrar till ett tryggare Kävlinge.

Miljöpriset

Tilldelas: Aaron Nilsson

Motivering: Priset tilldelas Aaron Nilsson för hans insatser för att öka miljömedvetandet och med att plocka skräp. Med sitt miljötänk vill Aaron Nilsson få upp medvetandet om vad vi lämnar efter oss i naturen, inte både idag utan även för framtiden. Vad kommer man vid framtida arkeologiska utgrävningar att finna från dagens samhälle – skräp och plats? Aarons handlande och medvetandegöra skräpet i vår vardag och i naturen gör honom till en sann inspiratör.

Priset för ökad trygghet och tolerans

Tilldelas: Ann Örtenholm Persson

Motivering: Ann har som ordförande för Kävlinge Civilförsvarsförbund varit initiativtagare till uppstart av en lokal FRG-verksamhet som kan stötta kommunen och kommuninvånare vid allvarlig händelse eller kris. I ett oroligt omvärldsläge är lokalt engagemang och samlandet av goda krafter det som ytterst behövs för att stärka samhällets samlade förmåga att hantera oförutsedda händelser. Det engagemang som Ann genom sin verksamhet har samlat visar att hon sätter Kävlingebornas trygghet i främsta rummet.

Kulturmiljöpriset

Tilldelas: Bo Arvidsson och Agne Andersson

Motivering:
Bo Arvidsson prisas för sitt mångåriga engagemang för kommunens kulturhistoria och sitt engagemang i föreningslivet. Han har i många år varit en av de bärande krafterna inom Släktforskarföreningen och producerat ett antal publikationer av deras tidning Släktbron som varje år djupdyker i någon av bygdens byar. Han har också varit engagerad i Harjagers härads fornminnes- och hembygdsförening och SPF Gillhög där han bland annat hållit i studiecirklar och guidningar.

Agne Andersson prisas för sin långa gärning för Skolmuseet i Löddeköpinge. Han har jobbat för att levandegöra vårt kulturarv vilket gjort Skolmuseet till en välkänd och populär samlingspunkt för både unga och gamla. Över 400 besökare i olika åldrar besökte Skolmuseet under förra året. Förutom att guida och berätta på museet, har Agne bland annat sammanställt skolfoton från tidigt 1900-tal fram till nutid. Dessa är idag något som alla besökare uppskattar och dröjer sig kvar vid. Med foton från Lödde och omgivande byar skapar han även digitala samtal på hembygds- & skolmuseet Facebooksida som har över 600 följare.