Grönskande småhusområde föreslås på Östra Rinnebäck

Grönskande småhusområde föreslås på Östra Rinnebäck

Småhus och verksamhetsbyggnader inbäddat i ett grönskande naturområde planeras i de östra utkanterna av Kävlinge. Fram till den 9 december har du möjlighet att tycka till om förslaget och den 21 november hålls ett informationsmöte om den nya detaljplanen. Välkommen!

En utbyggnad av Kävlinges östra delarna föreslås i en ny detaljplan, som nu är ute på samråd. I anslutning till Rinnebäck och Rinnbo planeras mindre bostadsområden för villor, radhus och kedjehus och längs med väg 104 föreslås ett verksamhetsområde som hämtar inspiration från skånska gårdar. En stor del av det nya detaljplanerade området kommer enligt förslaget att vara naturmark - en grön kil som kopplar samman Kävlingeåns dalgång i söder med naturreservatet Stora Harrie mosse i norr.

Villor och naturområde

I områdets västra delar, norr om villorna längs Harrievägen, föreslås radhus, kedjehus och parhus grupperade runt två mindre gemensamma grönområden. I anslutning till nuvarande bebyggelse längs Harrievägen och i områdets östra delar föreslås friliggande villor. Alla småhus ska enligt förslaget knyta an till befintlig bebyggelse i färg och materialval och ha en grön inramning med häckar och träd.

De träddungar som idag finns i de sydvästra och centrala delarna av området ska i möjligast mån bevaras och det nya grönområdet ska byggas upp kring dessa. Detta nya, betydligt större, naturområde ska enligt förslaget utformas som ängsyta med dungar av större och mindre träd.

Verksamhetsområde i gammal skånsk stil

I områdets norra del planeras ett verksamhetsområde, strategiskt placerat vid Kävlinges östra infart. Det blir inte något traditionellt industriområde. Istället ska området ha en karaktär som påminner om gamla skånska gårdar. Byggnaderna ska enligt förslaget placeras runt gårdsplaner och ha gröna tak och en inramning av träd och häckar för att på bästa sätt smälta in i landskapet.

Samrådsmöte för frågor och information - välkommen!

Torsdagen den 21 november klockan 17:30 hålls ett informationsmöte i Kävlinge kommunhus. Vid mötet presenteras förslaget på detaljplan och du har möjlighet att ställa frågor. Ingen föranmälan krävs. Varmt välkommen!

Ladda ner och läs hela planförslaget - länk till Kävlinge kommuns webbplats

Detaljplanen för Stora Harrie 5:22 m.fl, även kallad Östra Rinnebäck, är ute på samråd fram till den 9 december. Det betyder att du har möjlighet att tycka till om förslaget.

Tyck till om förslaget via vår e-tjänst

Du kan även lämna dina synpunkter via mejl till planutskottet@kavlinge.se. Senast den 9 december behöver vi dina synpunkter.