Hög sjukfrånvaro i omsorgsverksamheten

Hög sjukfrånvaro i omsorgsverksamheten

Den höga smittspridningen av covid-19 i samhället märks av inom Kävlinge kommuns omsorgsverksamhet. Just nu har vi extra många medarbetare frånvarande, men kärnverksamheten påverkas inte.

Orsaken till den höga frånvaron är – förutom att medarbetare stannar hemma vid symtom på covid-19 – bland annat vård av sjuka barn och karantän i samband med smitta i familjen.

- Läget är ansträngt, men hanterbart. Vi löser bemanningen med de resurser vi har och den ordinarie verksamheten påverkas inte i nuläget, säger Leila Misirli, chef för sektor Omsorg.

Skulle situationen förändras kommer Kävlinge kommuns sektor Omsorg att ställa om så att kärnverksamheten prioriteras.

- Vi kan komma i ett läge där vi måste prioritera våra insatser, så som vi gjorde förra vintern, förklarar Leila Misirli.

Information om eventuella förändringar i verksamheterna kommer att finnas på Kävlinge kommuns hemsida; kavlinge.se/corona. Samtidigt kommer de som berörs att kontaktas direkt i de fall det är möjligt.

- Våra medarbetare har det extra tufft just nu och de tar ett stort ansvar. Vi hoppas på förståelse och tålamod i denna extrema situation, säger Leila Misirli.

Irini Papadopoulou

Biträdande sektorchef, sektor Omsorg 0722-031131
Leila Misirli

Sektorschef Omsorg, Kävlinge kommun 046-73 90 00 (vxl)