Högt valdeltagande och nytt parti i kommunfullmäktige

Högt valdeltagande och nytt parti i kommunfullmäktige

Kävlinge kommun hade ett högt valdeltagande i valen till riksdag, kommun- och regionfullmäktige visar de preliminära siffrorna från Valmyndigheten. Kommunen får också ett nytt parti i fullmäktige inför nästa mandatperiod.

Under onsdagen räknades de sista rösterna för Kävlinge kommun och mandatfördelningen i kommunfullmäktige är nu klar. Den slutliga sammanräkningen är dock ännu inte formellt fastställd.

Moderaterna får ett mandat mer än under förra mandatperioden medan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Sverigedemokraterna får vardera ett mandat mindre. Det nystartade partiet Löddebygden tar plats i fullmäktige och får tre mandat.

Mandatfördelning i kommunfullmäktige efter valet 2022:

Parti:  Antal mandat:
Moderaterna  16
Socialdemokraterna  11
Liberalerna  3
Centerpartiet  3
Vänsterpartiet  1
Miljöpartiet 2
Kristdemokraterna  1
Sverigedemokraterna  9
Löddebygden 3
Totalt:  49

Källa: val.se 2022-09-15

Högt valdeltagande

Kävlinge kommuns invånare har en tradition av att ta vara på sina möjligheter att påverka. Valdeltagandet brukar vara högt och vid förra riksdagsvalet hade Kävlinge kommun det femtonde högsta valdeltagandet i hela landet. Även i år är valdeltagandet högt och ser ut att hamna på omkring 88 procent i valet till kommunfullmäktige. Slutliga siffor har dock ännu inte presenterats av Valmyndigheten.

100% välkommen!

Kullagatan 2