Kävlinge kommun 50 år

Kävlinge kommun 50 år

2024 fyller Kävlinge kommun 50 år. Vi kommer att uppmärksamma 50-årsjubileet, och kommunens utveckling sedan 1974, på olika sätt under hela året.

Den 1 januari 1974 slogs Löddeköpinge och Kävlinge ihop i en statlig reform som hade påbörjats redan på 1960-talet i syfte att effektivisera arbetet i landets kommuner.

- En motvillig förening, kanske, men som resulterat i en av Sveriges mest välmående kommuner. En kommun där det finns en stark drivkraft att göra verklighet av drömmar, säger kommunstyrelsens ordförande Annsofie Thuresson.

Under jubileumsåret kommer vi att titta tillbaka på 50 år av utveckling, från industritunga bruksorter till småstadscharm och entreprenörsdrivet näringsliv.

- Vi kommer att uppmärksamma jubileumsåret på olika sätt i alla kommunala verksamheter. Bland annat bjuder vi till våren in till ett öppet hus i vårt nya medborgarhus, berättar Annsofie Thuresson.

Planeringen av jubileumsåret är i full gång och vi kommer att presentera de olika aktiviteterna så snart detaljer blir klara. Håll utkik på Kävlinge kommuns hemsida och konton i sociala medier!

Fakta: Från små socknar till större kommuner

I mitten av 1800-talet bestod nuvarande Kävlinge kommun av 13 små socknar: Barsebäck, Dagstorp, Hofterup, Hög, Kävlinge, Löddeköpinge, Lackalänga, Lilla Harrie, Stora Harrie, Stävie, Södervidinge, Virke och Västra Karaby. Dessa socknar bildade alla egna kommuner 1863. Sedan dess har det skett olika sammanslagningar under årens lopp. Den senaste var 1974, då Kävlinge och Löddeköpinge slogs ihop under den av staten initierade "kommunblocksreformen". Reformen inleddes redan på 1960-talet. Eftersom det lokala motståndet var stort till sammanslagningen av Kävlinge och Löddeköpinge drog den ut på tiden och Kävlinge/Löddeköpinge blev den 1 januari 1974 den sista kommunsammanslagningen i Sverige som regeringen fattade beslut om.

Dåvarande Kävlinge kommunhus syns på detta gulnande foto från 1970-talet. 50 år senare öppnar vi nu dörrarna till Kävlinge kommuns nya medborgarhus ett kvarter bort.