Resultatet från inkluderingsbarometern finns på barometer.funka.com.

Kävlinge kommuns webbplats får utmärkelsen GULD i Funkas inkluderingsbarometer

I slutet av september 2023 testade Funka tillgängligheten på 1784 webbplatsers startsidor. Endast 309 webbplatser klarade testet. Kävlinge kommuns webbplats www.kavlinge.se klarade det med bravur och tilldelas därför utmärkelsen GULD.

Guld rankas som högst placering i Sverige enligt Inkluderingsbarometern 2023 och visar, enligt Funka, att Kävlinge kommun verkar för att undvika digitalt utanförskap.

Digital offentlig service måste vara tillgänglig för alla oavsett förmåga. Kommunikationsavdelningen och webbteamet i Kävlinge kommun arbetar fortlöpande med att analysera och förbättra webbplatsens tillgänglighet.

- Jag är jätteglad att det påbörjade arbetet har börjat visa resultat, men vi är inte nöjda där. I kommande tillgänglighetsplan kommer vi att inkludera även digital tillgänglighet och hur vi ska fortsätta utveckla våra digitala plattformar, säger Henrik Ekberg kommunalråd i Kävlinge kommun med ansvar för tillgänglighetsfrågor och ordförande i Funktionsrättsrådet.

Vid frågor kring kommunens tillgänglighetsarbete och Funktionsrättsrådet
Henrik Ekberg, henrik.ekberg@kavlinge.se