Startplatsen för vandringen som går längs Skåneleden (SL5) är vid Lödde kanotklubb.

Konstvandring på Skåneleden på Vandringens dag 11 september

Upplev Vandringens dag med projektet Skåneleden Konst – In Motionlördagen den 11 september på Skåneleden i Kävlinge kommun. Det blir en spännande vandring med digitala inslag som kallas ”Gå i karta”, tillsammans med konstnären Annelie Nilsson och landskapsvetaren Ebba Gyllenhak.

Handledda av Anneli och Ebba utforskar gruppen tillsammans det fantastiska landskapet kring Lödde å, utifrån kartor från olika tider. Utmed vandringen spelar vi in olika ljud och dokumenterar våra upplevelser med bilder för att skapa en ny, gemensam karta. Digitala verktyg lånas ut på plats. Vi avnjuter sedan på resultatet på en skärm när vandringen är över – cirka två timmar senare.

Att “gå i karta” är en konstnärlig metod som Ebba Gyllenhak och Annelie Nilsson använder för att utforska skillnaden mellan människans förmåga att uppfatta detaljer i landskapet och den utzoomade kartans skala, symboler och tecken.

Vandringen går längs Skåneleden (SL5) över kuperad mark. Sträckan är cirka 3 km och passar alla åldrar. Barn följer med i vuxet sällskap. Vattentåliga skor och klädsel efter väder behövs. Evenemanget är gratis.

Anmälan: Boka biljett senast den 9 september via regionmuseet.se

Antal platser: 20 per vandring

Tid: Lördag 11 september, en vandring kl 10-12 och en kl 14-16

Plats: Lödde Kanotklubb (start och mål), Backavägen, Löddeköpinge