Kostnadsfri kollektivtrafik för ungdomar och skolskjuts med linjebuss i satsning för hållbart resande

Från och med höstterminen 2023 kommer alla högstadie- och gymnasieungdomar i kommunen att få Skånetrafikens ungdomsbiljett, vilket ger dem fritt resande på tåg och bussar i hela Skåne. Samtidigt kommer skolskjutsen för mellanstadie- och högstadieelever på vissa sträckor att övergå till Skånetrafikens linjetrafik.

- Detta är en stor satsning vi gör för kollektivt och klimatsmart resande i vår kommun, säger kommunstyrelsens ordförande Annsofie Thuresson.

Kostnadsfria resor för högstadie- och gymnasieungdomar

Som ett led i arbetet för en väl utbyggd kollektivtrafik i kommunen har Kävlinge i samarbete med Skånetrafiken sett över barn och ungdomars resande. Resultatet är bland annat att Kävlinge kommun från och med höstterminen 2023 ger alla ungdomar i högstadie- och gymnasieåldern som är skrivna i kommunen ungdomsbiljett. Ungdomsbiljett är ett kort som ger fritt resande med Skånetrafikens tåg och bussar i hela Skåne dygnet runt, alla dagar i veckan.

- Ambitionen med ungdomsbiljetten är att skapa ett beteende hos ungdomar som stimulerar en vana att åka kollektivt. En vana som förhoppningsvis sitter i även när de blir äldre. Ungdomsbiljetten stärker också ungdomarnas självständighet att ta sig till vänner och aktiviteter, förklarar Annsofie Thuresson.

Skolskjuts med Skånetrafiken

I samarbetet med Skånetrafiken har Kävlinge kommun även samordnat delar av skolskjutsen med linjetrafiken. Från och med höstterminen 2023 kommer skolskjutsen för mellanstadie- och högstadieeleverna på följande sträckor att ske genom Skånetrafikens linjetrafik:

• Hofterup – Löddeköpinge
      • Barsebäckshamn – Löddeköpinge
      • Lilla Harrie – Stora Harrie – Kävlinge
      • Furulund – Kävlinge

De yngre eleverna i förskoleklass till och med årskurs tre kommer även fortsättningsvis att åka upphandlad skolskjuts som idag.

- Att låta skolskjutsen ske med Skånetrafikens bussar medför bland annat att vi åter får kollektivtrafik från Lilla Harrie och Stora Harrie till Kävlinge. Vi får också bättre förutsättningar för täta turer från Hofterup och Barsebäckshamn. Dessutom ger denna förändring större flexibilitet för skolbarnen, som inte längre blir begränsade till en viss skolskjutsavgång, säger Annsofie Thuresson.

Under augusti kommer särskilda bussvärdar att finnas på berörda rutter för att säkerställa att alla barn finner sig till rätta och får en trygg och säker resa. Under våren kommer det att gå ut mer information kring bland annat rutter och hållplatser till de som idag åker skolskjuts på de linjer som berörs av förändringen.

Annsofie Thuresson (M)

Ordförande Kommunstyrelsen 0709-73 92 05