Lär känna Christian Mortensen – Kävlinges förste pionjär

Lär känna Christian Mortensen – Kävlinges förste pionjär

Under vårt jubileumsår 2024 lyfter vi inte bara fram utvecklingen de senast 50 åren utan tittar även längre bak i vår stolta historia. Kävlinge sattes bokstavligen på kartan under sent 1800-tal och tidigt 1900-tal av en sann samhällsbyggare och entreprenör, nämligen storbyggmästaren Christan Mortensen. Missa inte invigningen av utställningen och föreläsningen om byns sanne pionjär den 17 februari.

Christian Mortensen föddes 1839 i Danmark och kom till Malmö 1861, där han först arbetade som timmergesäll, arbetsförman och ritare innan han 1865 blev egen byggmästare. Under de kommande åren blev han en av storbyggmästarna i Malmö.

1879 etablerade Christian Mortensen sig i Kävlinge när han köpte cirka 100 hektar mark kring den gamla medeltida Kävlinge vattenmölla. Han kom att bli den store entreprenören och samhällsbyggaren i byn, medan samhället, industrin och järnvägen växte fram. Bland annat startade han ett lädergarveri i den gamla möllan, grundade en skofabrik, byggde ett nytt mejeri på Mårtensgatan och en ny kyrka (Korsbackakyrkan).

Järnvägen banade väg

1886 kom järnvägen till Kävlinge, då linjen Lund - Kävlinge öppnade. Christian Mortensen var väl informerad om att järnvägsbygget var på gång genom sina affärskontakter i Malmö. Han kunde sälja av markområde till både bangård och till Kävlinge stationshus. Mittemot järnvägsstationen byggde Mortensen järnvägshotellet som stod klart 1888, där också ett torg anlades.

1902 bildades Kävlinge municipalsamhälle och arbetet med att anlägga gator påbörjades. 1905 fick Mårtensgatan sitt namn just efter markägaren Christian Mortensen. Mårtensgatan blev redan från början Kävlinges pulserande affärsgata med flera företag och handelsidkare.

Vill du veta mer om byns store samhällsbyggare kan du se lyssna på en föreläsning den 17 februari och se en utställning utanför vandrarhemmet i Kävlinge mellan 17 februari och 17 maj. Dessutom har Ett Café tagit fram ett särskilt bakverk till Christian Mortensens ära – missa inte det!

Utställning om Christian Mortensen

En utställning om Christian Mortensen finns att titta på mellan 17 februari och 17 maj 2024. Utställningen är framtagen i samarbete med Harjager härads Fornminnes- och Hembygdsförening och invigs av Johan Douglies, ordförande i Arbetslivs- och fritidsnämnden.

Invigning: Lördag 17 februari 12:00
Plats: Utanför Torget Vandrarhem, nära Kävlinge station

Läs mer om invigningen här

Föreläsning om Christian Mortensen