Arbetsmarknadshandläggare Faiza Ul-Hassan, kommunstyrelsens ordförande Annsofie Thuresson, äldre- och socialförsäkringsminister Anna Anna Tenje och Johan Douglies, ordförande i Arbetsliv- och fritidsnämnden i Kävlinge kommun.

Ministerbesök: Anna Tenje besökte Kävlinge kommun

Under fredagen besökte äldre- och socialförsäkringsminister Anna Tenje Kävlinge kommun. Dagens program kretsade kring Kävlinge kommuns hälsofrämjande arbete och hur vi stöttar kommuninvånare till egen försörjning.

På fredagen välkomnade kommunstyrelsens ordförande Annsofie Thuresson, tillsammans med Arbetsliv- och fritidsnämndens ordförande Johan Douglies och Omsorgsnämndens ordförande Patrik Bengtsson, Sveriges äldre- och socialförsäkringsminister Anna Tenje på hennes besök i Kävlinge kommun.

- Det är fantastiskt roligt att vara här i Kävlinge kommun. Jag gör mycket studiebesök i olika verksamheter i landet. Här får jag den bästa inspirationen och även insikter kring vad vi på statlig nivå kan förändra och förbättra. Dagens schema och varit mycket intressant och inspirerande, säger äldre- och socialförsäkringsminister Anna Tenje.

Snabbare väg till egen försörjning

Under förmiddagen besökte Anna Tenje Lärcentrum, där hon gavs en inblick i hur Kävlinge kommun arbetar för att stötta kommuninvånare till egen försörjning. Bland annat presenterades ett projekt för unga arbetslösa och Kävlinges metod för att skapa en snabbare väg för nyanlända in på arbetsmarknaden.

- Kävlinge är en väldigt framgångsrik kommun. Därför är det roligt att få visa upp våra verksamheter för statsråd och regering och samtidigt uppmärksamma våra fantastiska tjänstepersoner. På förmiddagen har vi fått se fina exempel på integration och hur vi samarbetar i kommunen, säger Annsofie Thuresson.

Nollvision för undernäring och hälsofrämjande arbete

Eftermiddagen tillbringades på Kullagården, där kommunens hälsofrämjande arbete diskuterades. Dagen avslutades med en presentation av det nationella projektet Nollvisionen för undernäring hos äldre, där Kävlinge har varit en av pilotkommunerna.

- Vi är tämligen unika med vårt hälsofrämjande arbete och vi är otroligt stolta över att vara pilotkommun i Nollvisions-projektet. Vi ser att det verkligen gör skillnad för våra omsorgstagare, säger Annsofie Thuresson.

Annsofie Thuresson (M)

Ordförande Kommunstyrelsen 0709-73 92 05