Möt Victoria och Tilde - strandvärdar i Barsebäck

Möt Victoria och Tilde - strandvärdar i Barsebäck

Strandvärdarna Victoria Olsson och Tilde Andersson vid sanddynorna på Barsebäckstrand

I ur och skur, alla dagar i veckan, är Kävlinge kommuns unga strandvärdar på plats vid Barsebäckstrand. Deras uppgift är att hålla ordning - både på stranden och på folk som besöker den. Strandvärdarna ska se till så att besökare inte trängs utan kan njuta tryggt av strand och hav.

När vi besöker strandvärdarna Victoria Olsson och Tilde Andersson skiner solen igen efter flera dagars höstliknande väder. Victoria och Tilde är ett av fyra arbetslag som under sommaren har till uppgift att se till att besökare följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att hålla avstånd.

Kävlinge kommun har sammanlagt åtta strandvärdar - alla gymnasieungdomar - som med denna satsning får värdefull arbetslivserfarenhet.

– Jag blev jätteglad när jag fick jobbet! Det är väldigt svårt att få sommarjobb nu. Detta är mitt första jobb och det är jättebra att kunna få denna chans genom kommunen, säger Victoria.

Hon berättar om hur de inledde sommaren med förberedelser inför uppdraget:

– Alla besökare badar på eget ansvar men vi strandvärdar har gått HLR-utbildning och träffat sjöräddningen så vi kan rycka in om det behövs.

Felparkerade bilar i anslutning till stränder innebär ofta stora problem för räddningstjänsten. Detta ska undvikas vid Barsebäckstrand men hjälp av strandvärdarna.

– Vi har parkeringsvästar och ser efter så att folk parkerar på rätt ställe. Det är viktigt att alla utryckningsvägar är fria så att inte eventuella räddningsinsatser försenas, förklarar Tilde.

En annan viktig uppgift är att påminna besökare om Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att hålla avstånd och att informera utländska turister om vad som gäller i Sverige.

– Vi har informationsblad på engelska, tyska och danska som vi delar ut till besökare när olika sällskap befinner sig närmare än två meter från varandra. Det är viktigt att alla förstår att vi har ett personligt ansvar att förhindra smittspridning.

Det svala vädret har dock gjort att det inte varit något större problem med trängsel hittills i sommar. Större delen av arbetet har istället ägnats åt att hålla ordning.

– Vi plockar skräp och håller efter så att det är fint. Man hittar hur mycket som helst - allt från kvarglömda kläder till gamla oätna pizzor och använda blöjor.

Tilde och Victoria arbetar snart sitt sista pass som strandvärdar och de hoppas på ett soligt avslut. Nya arbetslag tar över och kommer att se till att det är ordning på strand och besökare. För Tilde och Victoria väntar några veckors sommarlov innan de återvänder till skolan igen, lite bättre rustade inför sitt framtida arbetsliv.

Sommarjobb trots pandemi

Kävlinge kommun har, till skillnad från många andra kommuner, kunnat erbjuda ungdomar flera möjligheter till att ta sina första steg inom arbetslivet under sommarlovet. Trots nya förutsättningar på grund av pandemin ger vi i år drygt 130 ungdomar arbetslivserfarenheter under sommarlovet.

Exempel på aktiviteter:

• Sommarpraktik