På Eyragården i Kävlinge kan du testa VR-glasögon den 6 oktober, ett av många arrangemang under Skåneveckan för psykisk hälsa.

Nästa vecka uppmärksammar vi psykisk hälsa – var med du också!

Nästa vecka anordnas Skåneveckan för psykisk hälsa – en vecka för ökad kunskap kring psykisk hälsa och ohälsa. Veckan samordnas av Studieförbundet Vuxenskolan på uppdrag av Region Skåne. I hela Skåne arrangeras seminarier, kulturarrangemang och mötesplatser för att uppmärksamma ämnet.

Mellan den 4 och 10 oktober arrangeras flera kostnadsfria evenemang här i Kävlinge kommun. Att djur, natur och träning har positiva effekter på oss människor märks i det spännande utbudet. Förutom föreläsningar blir det bland annat konstvandring och vandring med alpackor, rörlighets- och styrketräning, motionslopp på distans, mindfulness och virtuell yoga. Någon av aktiviteterna kommer att livesändas om man inte kan delta på plats. Du hittar hela programmet i evenemangskalendern.

Här kommer några tips på aktiviteter:

• Skogsbad på Järavallen med Lillian Lavesson
    Bada dina sinnen i skogen för hälsans skull. Skogsbad har sitt ursprung i Japan och symboliserar en kravlös vistelse i skogen genom att ta in skogen med alla sinnen.
    Måndag 4 oktober klockan 13.00 och 15.15.
  • Testa VR på Eyragården
    Med Virtual Reality-teknik kan du kliva in i den digitala världen och besöka platser du inte tidigare varit på. Det finns också spel som är utformade för att bidra till ökad koncentration, avslappning, mindfulness med mera.
    Onsdag 6 oktober klockan 13.30-15.30.
  • Föreläsning om NPF med Alexander Skytte
    Vill du veta mer om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar? Alexander Skytte, författare till tre böcker och med diagnoserna ADHD och autism berättar hur en skoldag kan upplevas av en elev med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
    Lördag 9 oktober klockan 11.00.

Vissa av aktiviteterna kräver föranmälan och har begränsat antal platser. Anmäl dig och läs mer om varje aktivitet i evenemangskalendern.

Programmet för Skånes hela utbud under Skåneveckan hittar du här