Carola Vijk är HR-administratör på Kävlinge kommun och den som har hand om tillsättningen av ferieplatser varje år.

Nu kommer snart våra feriearbetare!

I år är det 119 ungdomar som får chansen att arbeta inom Kävlinge kommun under några veckor på sommarlovet. Tanken med sommarpraktik är att ge ungdomar 16-19 år som bor i vår kommun en inblick i arbetslivet, en chans att tjäna egna pengar och få arbetslivserfarenhet.

Som sommarpraktikant blir man timanställd av Kävlinge kommun och får en handledare under tiden man arbetar. Längden varierar mellan 3-4 veckor beroende på vilken arbetsplats man är på och arbetstiden är 6–8 timmar varje dag. Kommunen har tillsatt sommarpraktikanter inom flera olika verksamheter, bland annat inom äldreboende, måltidsservice, förskola, fritidshem, fritidsgårdar, bibliotek, gata/park och som strandvärdar och vaktmästare hos KKB.

Varje år söker drygt 500 ungdomar våra ferieplatser i kommunen. I år har vi kunnat tilldela 119 sökande en plats. Alla platser slumpas ut och i vårt urval eftersträvar vi en spridd åldersfördelning och tar även viss hänsyn till personliga önskemål. Slumpningen börjar på allas första handsval och fortsätter på andra handsval osv till alla platserna är tillsatta. Alla intresseanmälningar behandlas lika.

- Det är roligt att så många ungdomar vill jobba hos oss och vi är väldigt glada över att vi kan få deras hjälp under sommaren, säger Carola Vijk, HR-administratör på Kävlinge kommun.

Tio procent av våra praktikplatser är avsedda för ungdomar med särskilda behov eller begränsningar. Särskilda behov kan till exempel handla om en viss funktionsnedsättning (fysisk eller psykisk). De ungdomar som går utbildningarna vård- och omsorgsprogrammet, barn- och fritidsprogrammet och restaurang- och livsmedelsprogrammet kan få sommarpraktik två år i rad om de söker praktikplats inom det område deras utbildning är.