På 10 stycken platser runt om i Furulund och Kävlinge kan förbipasserande se dessa tryck i anslutning till dagvattenbrunnarna.

Nu ska det sluta slängas skräp i kommunens dagvattenbrunnar

Hade du slängt en fimp eller snusprilla i Kävlinge ån? Förhoppningsvis inte. Nu  vill Kävlinge kommun informera kommuninvånarna om att dagvattenbrunnarna faktiskt leder ut i Kävlingeån i ett försök att minska nedskräpningen.

I anslutning till dagvattenbrunnarna i kommunen kan förbipasserande sett ett tryck på marken med texten "Här börjar Kävlingeån". Trycken har tagits fram och placerats ut på ett tiotal platser i Kävlinge och Furulund, ställen med direkt anknytning till Kävlingeån med sitt rika djurliv.

Faller kampanjen i Furulund och Kävlinge väl ut, kan de boende i Löddeköpinge eventuellt vänta sig en liknande informationskampanj - fast med Löddeå på trycket.

Utöver trycken vid dagvattenbrunnarna kan kommuninvånarna också ta del av Sysavs ambulerande utställning som syftar till att öka kunskapen kring nedskräpning och konsekvenserna av denna.

Medborgarservice 046-73 90 00