Säg gärna hej till våra medarbetare från GeoInfo nu när de är ute och letar fysiska gränsmarkeringar i kommunen.

Nu uppdaterar vi vår digitala registerkarta genom att leta gränsmarkeringar i kommunen!

Med start våren 2023 och fram till och med hösten kommer Kävlinge kommun via mätavdelningen GeoInfo att leta gränsmarkeringar runt om i kommunen. Projektet är en del av kommunens övergripande digitaliseringsarbete och när projektet är genomfört så kommer det att finnas bättre förutsättningar för att skapa nya, digitala tjänster.

Om en skåpbil märkt GeoInfo eller en neongul människa med GeoInfo på ryggen syns till vid din eller grannens tomt så är det bara våra fantastiska medarbetare vid mätavdelningen som är på jakt efter fysiska gränsmarkeringar. Gränsmarkeringar kan vara rör, ibland med en röd topp och ibland finns en gjutning under. Det kan också vara stenar, så kallade råstenar, staketstolpar och spikar.

Äldre gränsmarkeringar under marken

Somliga gränsmarkeringar syns bättre än andra och de med hundratal år på nacken kan rentav ligga en bit under marken. Då kan lite grävande bli aktuellt, men självklart med hänsyn till dina rosenbuskar, plattsättningar och vårblommor.

GeoInfo gräver oftast från gatan, men ibland behöver de komma in i trädgården. Om det blir aktuellt, så så ringer de först på. Om det dyker upp en liten grop med ett rör i under våren, sommaren eller hösten så kan det vara en händig mullvad som varit i farten, men antagligen är det bara GeoInfo som jagat gränsmarkeringar.

Allmänhetens bidrag välkomnas

Om du känner till några gränsmarkeringar får du gärna fotografera dem och skicka in till oss! Har du frågor kring gränsmarkerings-jakten eller andra relaterade frågor är du hjärtligt välkommen att kontakta oss på kartor@staffanstorp.se