Ny, anlagd vattenväg hjälper fiskarna i Rinnebäck-Kävlingeån på sin vandring och lek i höst

Nu är den klar - genvägen förbi Rinnebäck damm som möjliggör att bland annat lake, grönling och ål når fram till sina lek-, uppväxt- och uppehållsplatser. "Det roligaste är att även nya fiskarter verkar ha hittat den nya vattenvägen!" berättar Patrik Lund, naturvårdsstrateg i Kävlinge kommun.

Projektet genomfördes sommaren 2022 på initiativ av Kävlingeåns-Löddeåns fiskevårdsområdesförening med ekonomiskt stöd av Bra Miljöval Miljöfond. Först biotopsvårdade man 100 meter av själva åfåran. Därefter anlades omlöpet i den gamla stamprännan genom att först gräva ur och sedan förse den med nära 350 ton natursten toppat med finare lekmaterial.

Trafiken väntas tillta ytterligare i höst då fiskarterna har sin lekperiod och det är inte alls omöjligt att både lax och öring har vägarna förbi.

Före- och efterbild
Före- och efterbild av nedre del av omlöpet, vy uppströms. (Fiskevårdsteknik AB)

Kontaktpersoner för mer information

Lennart Bengtsson, ordförande Kävlingeåns-Löddeåns fiskevårdsområdesförening