Malin Larsson, Katja Lehmann och Elke Brinkeback har arbetat intensivt med att utveckla Kävlinge biblioteks nya webbplats som lanseras onsdag 17 november.

Ny bibliotekswebb ska knyta samman det fysiska och digitala rummet

Kävlinge kommuns bibliotek lanserar sin nya webbplats under eftermiddagen den 17 november. Nya webbplatsen har möjliggjorts tack vare projektpengar från Statens kulturråd och Stärkta bibliotek för att öka bland annat tillgängligheten och utbudet.

Malin Larsson, Katja Lehmann och Elke Brinkeback har arbetat intensivt med att utveckla en helt ny webbplats för Kävlinge bibliotek på plattformen Arena Nova.

- Med hjälp av bidraget Stärkta bibliotek ville vi modernisera vår digitala närvaro och förbättra upplevelsen för alla våra besökare, inte minst vad gäller tillgänglighet, berättar Elke Brinkeback som arbetar som biblioteksassistent och webbredaktör.

En mer tillgänglig bibliotekswebb

Moderniseringen innebär bland annat att webbplatsen fått ett nytt utseende i linje med Kävlinge kommuns nya, grafiska manér som lanserades tidigare i år. Sajten är numera även responsiv och utvecklad enligt konceptet “mobile first” vilket innebär att man säkerställt att upplevelsen för besökare som når webbplatsen via mobila enheter blir optimal. Elke berättar också att andra nyheter på webbplatsen är översättning av webbsidorna med hjälp av Google Translate, samt uppläsning av text för de med nedsatt syn.

- Vårt utbud blir ännu mer tillgängligt för alla kommuninvånare då vi erbjuder möjligheter att tillgodogöra sig innehållet på webbplatsen även om man inte har svenska som modersmål eller fullgod syn.

Knyta samman den fysiska och digitala upplevelsen

Tanken var ursprungligen att binda samman den fysiska och digitala upplevelsen för alla biblioteksbesökare. Detta hoppas man kunna vidareutveckla efter lanseringen, inte minst i samband med att både biblioteket i Kävlinge och Löddeköpinge inom snart kommer att få nya, fina lokaler. Kävlinge bibliotek ska exempelvis inhysas på entréplan i nya medborgarhuset som byggs för fullt intill Kävlinge station. Inflyttning är beräknad till våren 2023.

Nya funktioner och uppdatering av gamla

Biblioteken i Kävlinge kommun är viktiga mötesplatser för kommuninvånarna och utgör en viktig del i kommunens evenemangsutbud. Därför har evenemangskalendern på webbplatsen fått sig ett rejält lyft, inte minst vad gäller överskådligheten, sökfunktionen och möjligheten till direktanmälan direkt på sidan för de evenemang som kräver det.

Evenemangskalendern på bibliotekets webbplats

- Vi har också en ny del på webbplatsen som vi kallar Så funkar det. Här har vi samlat bra-att-känna-till-information för våra besökare. Exempelvis vad Meröppet innebär och hur man kan lämna inköpsförslag, visar Malin Larsson som är bibliotekarie och jobbat med nya webben.

Besökare kan även i fortsättningen ta del av bibliotekariernas lästips. Faktum är att man valt att utöka denna del med indelning efter olika tema, åldrar, och så vidare.

- Hittar man något som intresserar en är det bara att klicka på titeln och lägga den till sin minneslista eller reservera den! säger Katja Lehmann som arbetar som barnbibliotekarie.

- Och är man nyfiken på hur ens lånehistorik ser ut, så kan man nu också aktivera detta från sina sidor och ta del av sin historik från och med den dag man aktiverade funktionen. Detta är något som många biblioteksbesökare efterfrågat och som vi är glada att nya webbplatsen möjliggör, inflikar Elke Brinkeback.