Ny busslinje och hållplats vid Barsebäckstrand

Ny busslinje och hållplats vid Barsebäckstrand

Sedan december har du kunnat ta bussen till Barsbäckstrand varje dag året om. Lagom till badsäsongen står nu också den nya busshållplatsen färdig - byggd enligt Skånetrafikens riktlinjer för säkrare av- och påstigning.

I december i fjol lade Skånetrafiken om busslinjerna i kommunens västra delar. Den nya linjen 124 tar numera resenärerna mellan Barsbäckshamn och Löddeköpinge via Barsebäckstrand. Med denna nya linje har vi därmed fått kollektivtrafik till kusten varje dag året om.

- Linje 124 ingår i Skånetrafikens badbusskoncept, vilket innebär att de skickar en extra buss om vädret är fint och någon avgång blir fullsatt, förklarar Johanna Vinrot, samhällsstrateg på Kävlinge kommun.

Kävlinge kommun har under våren byggt en ny busshållplats vid Barsbäckstrand.

- Vi har placerat busshållplatsen så att resenärerna inte behöver korsa kustvägen, som kan vara relativt hårt trafikerad när det är fint badväder, och vi har utformat hållplatsen enligt Skånetrafikens senaste säkerhetsriktlinjer, förklarar Johanna Vinrot.

Den nya busshållplatsen står nu färdig lagom till att badsäsongen inleds.