Ny gång- och cykelväg på gång längs Löddevägen i Barsebäck

Ny gång- och cykelväg i Barsebäck

De senaste åren har Kävlinge kommun arbetat intensivt med att förbättra möjligheterna för hållbart resande, genom att anlägga fler gång- och cykelvägar samt bygga om busshållplatserna. I Löddeköpinge har arbetet längs Köpingevägen och Landskronavägen pågått sedan förra året. Nu kommer turen till Barsebäck.

Det är längs Löddevägen i Barsebäck, mellan Barsebäcksvägen i öst och Gillhögsvägen i väst, som den nya gång- och cykelvägen kommer att anläggas. Tanken är att främst skolbarnen ska få en mer trafiksäker väg till skolan som ligger vid Löddevägens västra ände. Gång- och cykelvägen kommer förstås att underlätta för alla som går, cyklar och åker buss längs vägen.

Mellan Växlarevägen och Barsebäcksvägen kommer gång- och cykelvägen att gå på norra sidan, för att sedan byta sida till södra sidan väster om Växlarevägen. I samband med arbetet kommer även nya vattenledningar att läggas mellan Barsebäcksvägen och Pilgrimsvägen.

Ombyggda busshållplatser

På sträckan kommer också fyra busshållplatser (två på varje sida) att byggas om till Skånetrafikens standard. Hållplatserna byggs på ungefär samma lägen som de befintliga, vid skolan och vid Pilgrimsvägen.

Planering och projektering av arbetet är igång och själva anläggningsarbetet kommer att starta under våren/sommaren för att vara klart under hösten 2023.

Tips! Läs mer om arbetet med att förbättra möjligheterna för hållbart resande på vår webbplats under rubriken Ombyggnad av busshållsplatser.

Översiktsbild över sträckningen av cykelvägen: