Nybyggda Skönadals förskola slår upp portarna

Nybyggda Skönadals förskola slår upp portarna

Med många smarta lösningar, magisk utemiljö och lokaler anpassade för små barngrupper står nu nybyggda Skönadals förskola färdig. Efter en hektisk flytthelg välkomnas idag 144 förskolebarn till sin nya förskola i Hofterup.

- Det känns helt magiskt att kunna erbjuda barnen detta, strålar rektor Anna Liedbergius.

Hon visade på fredagen runt i det flyttkaos som då rådde. Förskolepersonal packade upp leksaker och pedagogiskt material medan hantverkare färdigställde det sista.

- Det känns otroligt lyxigt att vi har fått vara med och styrt under hela byggtiden. Vi har kunnat göra pedagogiska avvägningar hela tiden - hur vill vi att en förskola ska fungera?

Förskolan är byggd för tvåhundra barn på fem enheter, med vardera tre grupper, men avdelningarna kommer inte att vara fullbelagda vid inflyttningen.

- Det har varit knökfullt i de gamla lokalerna så barn från Hofterup har fått börja förskolan i Löddeköpinge, men nu kommer vi att ha plats, ler Anna Liedbergius.

Ute och inne i symbios

Enheterna har namn hämtade från nordiska naturmiljöer - Stranden, Gläntan, Ängen, Vildmarken och Fjället.

- Namnen är valda med omsorg. Detta ska vara en förskola i skogen. Det har varit vår vision sedan start och återspeglas i allt, som exempelvis i färg- och materialval. Hofterup är ju ett ställe folk flyttar till för naturen, förklarar Anna Liedbergius

Förskolan ligger vackert inbäddad bland träd och genom de stora fönstren är skogen en alltid närvarande kuliss, även inomhus.

- Jag tror vi är ganska unika med att ha en naturgård på det här viset. Ute och inne ska vara i symbios. Till exempel har alla avdelningar möjlighet att välja om måltiderna ska ätas inomhus eller utomhus.

Anna stannar till och tittar ut genom fönstret mot skogen utanför:

- Tänk att komma in här som tvååring och vara van vid att knappt få näsan över fönsterblecket, men här ha denna utsikt, säger hon och ler med hela ansiktet.

Invigning i december

Barn och personal ska nu få några veckor på sig att bo in sig i de nya lokalerna. I december kommer förskolan sedan att invigas officiellt, med pompa och ståt. Kanske kommer den traditionella tårtan då att bytas ut mot något mer rustikt och friluftsaktigt för att passa till Hofterups härliga skogsmiljö?

Förskolan är byggd för små människor - allt är anpassat för barnen, från höj- och sänkbara möbler till fönstrens placering, men med smarta lösningar för att göra vardagen enklare för de vuxna. "Det känns helt magiskt att kunna erbjuda barnen detta" säger Anna Liedbergius.

En förskola i skogen, där barnen kan leka och gå på upptäcktsfärd bland träd, buskar och snår.

Ute och inne i symbios. Det är en självklarhet att middagsluren ska tas ute i friska luften, och alla enheter har picknickbord så att måltiderna kan ätas ute.