Olympiaskolan firar 50 år – med gemenskap

Olympiaskolan firar 50 år – med gemenskap

Hösten 1973 öppnade Olympiaskolan, som kallar sig själva ”Sveriges schysstaste skola”, nu firar de 50 år, med gemenskap och 70-talstema.
- Vi visar barnen hur det kunde se ut på skolgården på 70-talet, säger Rosa Rydberg, förstelärare på Olympiaskolan.

Den omtyckta musikläraren Rosa Rydberg står på Olympiaskolans skolgård i Kävlinge och spelar låtar från sin telefon på en stor högtalare. Spellistan till gårdagens 50-årsfirande har skolans Kultur Crew satt ihop och barnen dansar lite till 70-talsmusik. Skolan öppnade ju faktiskt på hösten 1973.
- Vi hade skolgårdsdisco och ett gäng 70-talslekar. Vi ville visa hur en skolgård kunde se ut på 70-talet så vi har tagit fram twist-rep, jag vet inte om jag har sett ett twistrep på vår skola tidigare, säger Rosa Rydberg.

Skolgårdsdiscot avslutar förmiddagens ”kompisdag” där ”Sveriges schysstaste skola” fokuserar på gemenskap. I grupper blandade med barn från förskoleklass och upp till sjätteklassare har eleverna gjort en massa olika aktiviteter. Dessutom har alla elever och personal på skolan ställt upp för ett gemensamt foto. Allt för att stärka vi-känslan.
- Det har kastats bollar, dansats, på ett ställe skulle de räkna till en minut. De allra flesta tycker att det är jättekul. De allra yngsta tycker att det är spännande att träffa de större barnen. Vi vill främja de här banden, säger Rosa Rydberg.

Firandet fortsätter sedan med findukad lunch på långbord, glass och den traditionella Olympiaden på kvällen. Där har skolrådet organiserat en helkväll för hela skolan med föreningar, loppis, försäljning av korv och hembakt.
- Vi har ett oerhört engagerat skolråd och de ska ha en stor eloge för det här, säger Rosa Rydberg.