Bengt Israelsson öppnar dörren till BTK Kävlinges lokaler. Eldsjälen prisas av Riksidrottsförbundet för sitt ideella arbete.

”Pingis-Bengan” prisas av Riksidrottsförbundet

BTK Kävlinges trotjänare Bengt Israelsson har lagt ner stora delar av de senaste 40 åren på Kävlinge kommuns bordtennisförening. Nu får han Riksidrottsförbundets förtjänsttecken i guld.
- Jag tycker man får ut rätt så mycket av det här, säger han själv.

”De brukar undra vad det är för ruckel de har kommit till, men när de kommer in… då brukar de bli imponerade” säger Bengt Israelsson när han stolt öppnar dörren till Kävlinge BTKs träningslokal i det gamla sockerbruket i Kävlinge. Föreningen har själva fixat till och målat i den gamla tegelbyggnaden.

Nu står det 6 pingisbord där inne och flera dagar i veckan är det full fart, och ofta är Bengt Israelsson där. Första gången han blev invald i styrelsen var i början på 80-talet, när hans son var duktig bordtennisspelare, sedan dess har han varit engagerad i Elitserie-klubben.
- Man är lite smått tokig, det måste ju vara det, säger han och ler.

Förtjänsttecken i Guld

RF:s förtjänsttecken i Guld är den högsta utmärkelsen som delas ut inom svensk idrott. 100 eldsjälar blir tilldelade det ärofyllda priset vartannat år för lång och trogen ideell tjänst inom idrotten. Det är en bekräftelse på att allt arbete de lagt ner är värdefullt. I år kommer Bengt Israelsson få det.
- Det betyder väl ganska mycket faktiskt, säger han och börjar berätta en gammal historia från alla sina år i ideell tjänst. Det brukar bli så, under alla dessa år har han samlat på sig många historier.

Samtidigt är det inte många som lägger en massa tid på att hjälpa andra för att bli tilldelade priser. Inte heller ”Pingis-Bengan”.
- Jag tycker att jag får ut rätt så mycket av det. Jag känner ju varenda unge här i byn, och deras föräldrar. Det tycker jag är väldigt roligt. Jag kan gå ut och gå här på byn så kommer det alltid fram någon som vill snacka pingis, när det går bra, säger han.

Ibland hoppar den snart 80-åriga veteranen in på barnträningarna och då kan han få höra att han har tränat både föräldrarna och far- och mor-föräldrarna till barnen, så länge har han hållit på med bordtennis i Kävlinge.
- Då förstår man ju att man blivit gammal, skrattar han.

Hur länge ska du hålla på?
- Ja du… jag har inte satt någon gräns. Så länge jag orkar. Jag blir ju 80 nu i sommar. Det ser ut att bli i alla fall fem år till, säger han.