Så styrs Kävlinge kommun

Så styrs Kävlinge kommun

Höstens val till kommunfullmäktige har i Kävlinge lett till nya politiska samarbeten och ett nytt parti i kommunfullmäktige. Några större förändringar i den politiska organisation har dock inte gjorts.

- I Kävlinge har vi en historia av att inte ändra så mycket. Vi gjorde en större organisationsförändring efter valet 2018, där vi försökte hitta en nämndstruktur som kan möta de utmaningar vi har i samhället idag. Vi har inte sett något skäl till att göra förändringar i detta, förklarar kommunstyrelsens nytillträdde ordförande Annsofie Thuresson.

Nytt utskott för tekniska frågor

Efter höstens val styrs Kävlinge kommun av tre partier: Moderaterna, Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna. Nämndorganisationen är oförändrad, men två mindre förändringar görs. Den ena är att KKB och dess systerbolag för samhällsnyttiga lokaler, KKL, får separata styrelser för att bättre ta tillvara på de olika verksamheterna. Den andra är att det inrättas ett tekniskt utskott under kommunstyrelsen, utöver planutskottet som funnits sedan tidigare.

- När vi har pratat med kommuninvånare, bland annat under valrörelsen, har det ofta handlat om tekniska frågor. Sedan tekniska nämnden försvann 2018 har dessa frågor hamnat i kommunstyrelsen och ibland inte fått det fokus de förtjänar. Därför sätter vi nu in ett tekniskt utskott under kommunstyrelsen så att vi får hjälp att utreda dessa frågor av personer som är väl insatta i ämnet.

Politisk plattform efter samtal med kommuninvånare

Den styrande majoriteten tog efter valet tillsammans fram en politisk plattform för kommande fyra år.

- Kommunpolitik är väldigt pragmatiskt och allt i plattformen kommer från valrörelsen och alla de tusentals samtal vi haft med kommuninvånarna. Den har tre utgångspunkter; ordning och reda i ekonomin, service och bemötande på riktigt och utökad samverkan. Den bygger på våra ideologier men framförallt på de frågor som kommuninvånarna tycker är viktiga, förklarar AnnSofie Thuresson.

Fakta: Kävlinge kommuns politiska organisation

Kommunalråd:

• Annsofie Thuresson (M), kommunstyrelsens ordförande, heltidsarvoderad
  • Henrik Ekberg (SD), kommunalråd för tillgänglighetsfrågor,
    deltidsarvoderad 40 %
  • Ingvar Willexberg (S), 2:e vice ordförande i kommunstyrelsen,
    deltidsarvoderad 40 %

Nämnder:

• Arbetsliv- och fritidsnämnden
    Ordförande: Johan Douglies (M),
    även 1:e vice ordförande i kommunstyrelsen
  • Bygg- och miljönämnd