Socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall träffade bland annat socialtjänsten under sitt besök i Kävlinge kommun förra veckan.

Socialtjänstministern besökte Kävlinge kommun

Förra veckan gästade socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall Kävlinge kommun för att bland annat besöka ett LSS-boende och prata om att vara en attraktiv arbetsgivare inom socialtjänsten.

Under torsdagen besökte socialtjänstministern omsorgstagare på ett av kommunens LSS-boende på Bruksgatan i Kävlinge. ”Mat med Malin”, brukarinflytande, placeringar av barn och unga och kompetensförsörjning stod bland annat på agendan.

- Det är väldigt roligt att vår socialtjänstminister blev imponerad av vårt arbete i Kävlinge kommun. Vi är mycket stolta över vår fina verksamhet, säger Annsofie Thuresson, kommunstyrelsens ordförande i Kävlinge kommun.

Under fredagen besökte ministern kommunhuset i Kävlinge där hon bland annat träffade Annsofie Thuresson (kommunstyrelsens ordförande), Johan Douglies (ordförande i Arbetsliv- och fritidsnämnden), Anneli Nilsson (sektorchef för Arbetsliv och fritid) och flera socionomer inom socialtjänsten. Kävlinge kommun berättade om vårt arbete med placerade barn och med att vara en attraktiv arbetsgivare för socialsekreterare för att ha låg personalomsättning och lyckas med kompetensförsörjningen.

- Det är så inspirerande att få sätta ljuset på socialtjänsten, berätta om det vi är stolta över men också ta upp det som utmanar, säger Anneli Nilsson, sektorchef för Arbetsliv och fritid på Kävlinge kommun.