Nu har ansökan till årets stipendier från Nils Andréassons minnesfond öppnat. Flera stipendier finns att fördela till meriterade studenter från främst Stävie-Lackalänga församlingar.

Stipendier att söka för studenter

25 stipendium, för totalt 730 000 kronor, ska fördelas till meriterade studenter från främst Stävie-Lackalänga församlingar. Nu öppnar ansökan till årets stipendier från Nils Andréassons minnesfond.

När den före detta fartygselektrikern Nils Andréasson dog, testamenterade han en välfylld aktieportföljd till Kävlinge kommun för att stimulera vissa grupper av studerande från sin hembygd, Stävie-Lackalänga.

Stipendier delas ut till studerande som:

• Visat god kamratanda och berömvärt flit.
  • Efter genomgången grundskola följer fortsatt utbildning inom lantbruk, trädgårdsnäring eller medicin, dels utbildning vid lärarhögskola, tandläkarhögskola eller teknisk högskola samt till kvinnliga sjuksköterskestuderande.

Studerande från Kävlinge kommun som uppfyller kraven är välkomna att ansöka. Sökanden som är födda och uppväxta i Stävie eller Lackalänga församlingar har företräde.

Stipendiesumman för år 2020 fördelas på:

1 stipendium: 94 600 kronor
3 stipendier: 47 300 kronor
21 stipendier: 23 650 kronor

Totalt delas 25 stipendier ut.

Sista ansökningsdatum: 4 oktober

Information om stipendier ur Stiftelsen Nils Andréassons minnesfond. Sedan år 2004 har Kävlinge kommun varje år delat ut stipendier från minnesfonden.

Om Nils Andréasson

Nils Andréasson föddes i en småbrukarfamilj på en liten gård mellan Stävie och Fjelie. Efter att han utbildat sig till fartygselektriker på Kockums i Malmö var han sin arbetsplats trogen under hela sitt yrkesverksamma liv. I liten skala började Nils tidigt intressera sig för handel med aktie- och värdepapper, som med tiden kom att ge honom en förmögenhet. När han avled testamenterade han en aktieportfölj till Kävlinge kommun i syfte att stimulera grupper av studerande i sin hembygd.