Tillsammans med olika samhällsaktörer ska Kävlinge kommun sätta fokus på olika utmaningar och framtidstankar kring hur Kävlinge och Furulund ska utvecklas. - Vi vill skapa brett engagemang och samla eldsjälar som kan och vill bidra med sin erfarenhet

Tillsammans för Kävlinges och Furulunds framtid

Nu ska Kävlinges och Furulunds framtid formas tillsammans med alla samhällsaktörer. I arbetet används en samverkansmodell - BID-modellen - som ska stärka samverkan mellan olika aktörer och bidrar till att fler vill leva, verka och bo här.

Nu är "BID Kävlinge Furulund" i gång. Ett projekt för centrum- och samhällsutveckling där kommunen, fastighetsägare, näringsliv, föreningsliv och invånare tillsammans ska sätta fokus på olika utmaningar och framtidstankar. Resultatet kommer bli en plan för hur Kävlinge och Furulund ska utvecklas.

- Jag ser väldigt mycket fram att få vara med i denna resa. Vi ska skapa utveckling tillsammans med aktörer som alla har en viktig roll i vår kommun. Vi vill skapa brett engagemang och samla eldsjälar som kan och vill bidra med sin erfarenhet och sina tankar om Kävlinges och Furulunds framtid. Vi kommer dessutom kunna ta med oss lärdomar till utvecklingen av våra andra orter, säger Pia Almström, kommunstyrelsens ordförande.

"Fler ska vilja leva, verka och bo här"

Syftet är att stärka samverkan mellan stadens aktörer – kommun, fastighetsägare, näringsliv, föreningsliv och invånare.

- Vi ska förstärka kopplingen mellan Kävlinge och Furulund, fördjupa identiteten och öka attraktiviteten, boosta befintliga företag och locka hit nya etablerare. När vi skapar utveckling tillsammans ökar ”vi-känslan” och fler vill leva, verka och bo här, säger Lotta Engvall, projektledare.

Processen är uppdelad i sju olika steg och vi arbetar med fem olika fokusområden;

• VARUMÄRKE – identitet, profil, image och positionering
  • UTBUD – aktiviteter, upplevelser och service
  • PLATSEN – funktion, utseende och utformning
  • TILLGÄNGLIGHET – färdsätt, framkomlighet och öppettider
  • TRYGGHET – rent, snyggt och säkert

Vi kommer genomföra ett antal platsvandringar både dag- och kvällstid, delta i workshops, få tips och byta erfarenheter med andra städer som genomgått en BID, för att få ut mesta möjliga av processen. Projektet pågår under 18 månader.

Delta i utveckling av Kävlinge och Furulund

Alla aktörer i Kävlinge och Furulund är hjärtligt välkomna att på ett eller annat sätt delta i arbetet. Är du intresserad eller har några frågor?
Kontakta Lotta Engvall, projektledare och BID Manager: lotta.engvall@kavlinge.se.

Här kommer du kunna följa arbetet med projektet BID Kävlinge Furulund.