Rosa Rydberg som tilldelats årets kulturmiljöpris firas under festligheterna på nationaldagen den 6 juni.

Träffa Rosa Rydberg – årets kulturmiljöstipendiat – på nationaldagen

På nationaldagen den 6 juni delar Kävlinge kommun traditionsenligt ut årets kommunstipendier. I år heter kulturmiljöpristagaren Rosa Rydberg, musiklärare på Olympiaskolan och dessutom engagerad i Kävlinge amatörteater och känd från många konserter i och utanför kommunen.

I slutet av april utsågs Rosa Rydberg som årets vinnare av årets kulturmiljöpris. Nu närmar sig prisceremonin på nationaldagen den 6 juni och vi har fått äran att växla några ord med Rosa.

Hur kändes det när det stod klart att du blivit årets kulturmiljöstipendiat?
- Jag blev jätte, jätteglad. Att få ett glatt besked, så där mitt på dagen var både överrumplande och fantastiskt. När jag fick höra motiveringen blev jag både glad och rörd.

Har du några tankar kring vad du ska använda prispengarna till?
- Ja, jag vill gärna resa till Wien. Vill vandra på samma gator som Mozart och Beethoven gått på. Lyssna på vacker musik och fika hela dagarna. Sen hade det varit väldigt roligt att åka till London och se ABBA-avatarerna och några musikaler också.

Vad betyder utmärkelsen för dig?
-
Personligt är det en bekräftelse på att mitt engagemang uppmärksammas – min glädje för musik, att sjunga, spela teater och ungar i en härlig blandning. En utmärkelse gör att man får energi, det blir en extra boost.

När man läser motiveringen så undrar man ju hur du hinner med allt. Var får du din energi och drivkraft ifrån?
- Energin och drivkraften får jag av dem jag möter. Inget slår en teaterrepetition eller en konsert med storbandet. Eller när man står tillsammans med teaterkompisarna bakom kulisserna och hör hur publiken fnissar och skrattar. Eller att få lov att undervisa ett gäng ungar som sjunger så att taket lyfter. Sen har jag världens finaste familj och i den blir man stark.

Varför är det viktigt med kultur?
- Kultur ska vara tillgängligt för alla och ska få lov att ta plats. Kultur ska aldrig vara en klassfråga. Alla människor mår bra av att kunna se en teater eller dansföreställning. Eller en livekonsert. Att bli förundrad, emotionell och påverkad av olika konstnärliga intryck är så viktig för allas vår utveckling.

Kävlinge kommun ser fram emot att fira alla pristagare av årets kommunstipendier på nationaldagen den 6 juni vid Brygghuset intill gamla kyrkan i Kävlinge. Programmet pågår från klockan 14 och bjuder på musik av Kävlinge kulturskola och traditionsenligt tal av Boriana Åberg, kommunfullmäktiges ordförande. I år kommer du även att kunna träffa världsmästarna i hundspann på prisceremonin. Även Harjager härads Fornminnes-och Hembygdsförening och Kävlinge Fotoklubb medverkar och berättar om utställningen "Kävlinge förr och nu".

FAKTA: Juryns motivering:

Rosa Rydberg är en enastående duktig, drivande och positiv person som outtröttligt jobbar för mer kultur för kommunens invånare och besökare. Hon har under många år varit en drivande kraft i Kävlinge amatörteater både som arrangör bakom scenen och som skådespelare och sångare på scenen. På sitt jobb som musiklärare på Olympiaskolan låter hon skolans elever ta del av ett varierat och mångsidigt kulturutbud. 2016 var Rosa Rydberg med och startade ett av de tolv första Kulturcrew-projekten i Sverige, på Olympiaskolan. Kulturcrew skapar möten mellan det professionella kulturlivet och unga arrangörer.