Tyck till om kommunen!

Tyck till om kommunen!

I dagarna får 1 200 invånare i Kävlinge kommun en medborgarundersökning i brevlådan. Resultatet på undersökningen ger oss värdefull hjälp för att kunna förbättra våra verksamheter och ge kommunens invånare bästa möjliga service.

- Vår vision är att bli Skånes bästa boendekommun. För att nå dit arbetar vi ständigt för att våra invånare ska trivas och få en skönare vardag. Här är den kommunala servicen en viktig faktor och det är viktigt för oss att få veta hur den upplevs, säger Pia Almström, kommunstyrelsens ordförande.

Medborgarundersökning genomförs av Statistiska Centralbyrån, SCB, och mäter invånarnas uppfattning av hur det är att leva och bo i kommunen. Det finns även frågor om vilket inflytande invånarna upplever att de har.

- Medborgarundersökningen är en del av dialogen med kommunens invånare. Tillsammans med våra brukarundersökningar, medborgardialoger, Polisens trygghetsmätning och andra kontakter ger den oss som kommun en bild av vad invånarna tycker och tänker, förklarar Pia Almström.

I år deltar 161 av landets 290 kommuner, vilket är rekord. Kävlinge kommun deltar i undersökningen sedan flera år tillbaka. Nytt för i år är frågor om hur invånare upplever att kommunen arbetar för att förbättra integration och delaktighet.

Årets undersökningsperiod pågår till den 3 november. Resultaten presenteras i december.

- Vi hoppas att alla som får enkäten tar vara på möjligheten att tycka till om kommunen och i förlängningen vara med och påverka, säger Pia Almström.

Pia Almström (M)

Kommunalråd, ordförande Kommunstyrelsen 0709-73 91 11