Den planerade cykelvägen mellan Hofterup och Dösjebro är tänkt att ansluta vid Dösjebroskolan.

Vad händer med cykelvägen mellan Hofterup och Dösjebro?

Kävlinge kommun håller på att ta fram en detaljplan för en gång- och cykelväg mellan Hofterup och Dösjebro. Syftet är att skapa en trafiksäker koppling mellan orterna, via Ålstorp. I vintras var detaljplanen ute på samråd och nu pågår arbetet med att få fram en mer detaljerad sträckning, innan förslaget förhoppningsvis kan gå ut på granskning till våren.

Förra vintern samlade vi in synpunkter från kommuninvånare, markägare och myndigheter. Åsikterna har utvärderats och tas med i det fortsatta arbetet. Under sommaren 2023 har en omfattande naturvärdesinventering gjorts för att ta reda på hur växt- och djurlivet ser ut i området och hur olika naturvärden kan utvecklas i anslutning till cykelvägen.

Förprojektering pågår

Under hösten 2023 startar en förprojektering, då den föreslagna sträckningen studeras mer i detalj i syfte att utveckla en säker gång- och cykelväg. Ser du några personer som är ute och går i området är det säkert vår konsult Kreera som är på platsbesök för att undersöka förutsättningarna.

När alla data samlats in kan vi sammanställa och utvärdera dem för att ta fram en mer detaljerad sträckning för gång- och cykelvägen än den grova skiss som finns idag. Vi tror att planen kan gå ut på granskning under våren 2024.

Planprocessen - så här går det till

Det är lång väg från idé till färdigt byggprojekt. Så här ser processen ut - se bild. Just nu befinner sig gång-och cykelvägen mellan Dösjebro och Hofterup i rutan mellan Samråd och Granskning. Förslaget håller på att bearbetas och specificeras innan det är dags för nästa ruta - Granskning.